25 del 25è

Avui presentem una membre "tot terreny" que forma part de la colla fa una pila d'anys.
Amb tot vosaltres la Rosa Mª Caballol.

Nom complert (Alies)
Em dic Rosa Maria Caballol i que jo  en tingui coneixement, no tinc cap “alies”.

Recordes en quin any vas entrar a la colla ?
Vaig entrar a la colla el 2003, el mateix any en que es va crear la colla infantil  i és precisament perquè vam ser des de l’inici part de la colla dels petits que vaig poder entrar en contacte amb  “els grans”. Sempre m’havia agradat l’olor de pólvora i sofre ( potser per això havia fet de dimoni als pastorets de Calaf) i quan vàrem apuntar al Pol a la colla infantil vaig decidir preguntar què s’havia de fer per ser Carranquera.

Per que vas decidir entrar a Caranquers.?
La resposta va ser “vine i prova-ho”. I ho vaig fer, el meu primer correfoc va ser al Poal i hi vaig fer de carretillera, tal i com estaba marcat ( fins que no havies fet al menys dos cops de carretillera no podies fer de diable).  Hi vaig posar més il·lusió que idea, però vaig decidir que sí, que volia formar part d’aquella colla, amb gairebé tots els membres molt més joves que jo. No tenia ni el “traje” i ja voltava pel món amb els carranquers.

Explica’ns quin i com va ser el teu primer correfoc ?
Després va venir l’Aquelarre i em va tocar fer “de barra”. patint com una loca perquè hi havia un parell d’individus que volien travessar el carrer major tant sí com no. Sort del Jordi Petit i l’Albert Capdevila que ens van venir a donar un cop de mà ( dos tiarros com ells, no van tenir cap problema a fer-los entrar en raó).
Però el primer correfoc com déu mana el vaig fer a Artziniega, al País Basc. Els joves de la colla no tenien gens clar que uns “abuelitos” ens haguéssim apuntat a la colla i tenien por que els féssim de pares controladors. Però em sembla que aviat van entendre que érem tan o més gamberros que ells…..
Mentre encara érem a l’autocar van cantar l’alineació i jo anava de diable…….però no tenia vestit!!!
Dins del bagul, n’hi havia un del Salvador, amb unes cremalleres als camals dels pantalons. La Rosa Pinós em va deixar els mitjons, del Fons comú van sortir les envetades i ja estava a punt pel meu bateig de foc amb Carranquers. Va ser genial, tot i que en molts llocs no podíem cremar per culpa de les robes sintètiques que hi havia per tot el poble amb motiu de la fira medieval. Vaig acabar amb les cames ben erosionades per culpa de saltar amb unes cremalleres rascant tota l’estona, però feliç com un anís.

Dins la colla, quins papers/figures has desenvolupat ?
I des d’aquell dia he anat fent tots els papers de l’auca a Carranquers.  He fet de carretillera, cap de carro, diable, diablessa i Llucifer, també d’encenedora, d’estàndard i bombera. He portat la Cuca Matraca, la Polla, la Tarasca i també el Carranco Bilandó. He portat una maça candela a la carretillada i la maça Miquel al foqueral….i segur que encara em deixo alguna cosa, com pot ser ajudant d’infermeria amb l’Anna Garcia o la Teresa Castellà i també speaker en moltes festes de la colla. Darrerament faig de contacontes.


Una imatge de la Rosa representant el conta contes a la Festa de la Colla.

Has format part alguna vegada de la junta de la Colla? En quin càrrec ?
Durant tots aquests anys, però, no he estat  part de la junta de la colla, però sí que he donat un cop de mà quan m’ho han demanat.

Estàs en alguna altra associació a part de Carranquers?
Com que em començo a fer gran, ara ja només pertanyo a Carranquers, Els Amics del Conte, l’Associació de la Dislèxia,  i col·laboro amb Grepp i amb Margeners.

Explica’ns un bon record d’una sortida.
De bons records en les sortides en podria fer un llibre, perquè n’hi ha molts i molt bons, des d’aquells temps que a cada sortida li cantàvem el “ per molts anys, per molts anys” a l’Albert Falip, fins al dels meus fills, encara petits embolicats per metres i metres de senyera a la plaça major de Gratz. Però tinc un record especial d’una activitat que es va fer al juliol del 2011, al carrer combat i rodalies. Vam fer la representació  d’El GRAN VIATGE DE LA POLLA, i vam fer sortir en cercavila totes les figures que tenim en dipòsit els carranquers : La Mort, La Polla, La Titella Blava, La Titella Africana, El Paller, La Tarasca, La Cuca Matraca, La Cuca de Cervera, El Carranco i el Mussol. Feia una calor bestial, anava disfressada amb un vestit gruixut, una panxa i un gorro amb banyes i l’equip de so o NO va funcionar ( aquesta és una constant en la meva relació amb els contes i Carranquers….).

Quina seria la teva sortida somiada ? 
La meva sortida somiada segurament seria qualsevol de les que he fet. Amb la gent que les vaig fer i l’alegria que hi vaig viure. Estaria bé fer una sortida, no importa el lloc, en la que ens poguéssim retrobar tots, fins i tot el murri que sempre feia de Llucifer i l’amic que portava el seu coixí per dormir a l’autocar.


La Rosa fent també d'speaker durant el Dijous Gras.

Has ballat alguna vegada el ball del drac (portador / bastaixo) ?
Sí que he portat el Carranco Bilandó, però tot i entrar-lo a la plaça major, no l’he fet ballar mai, Malgrat que em sé el ball, ja que el vàrem assajar amb el Carles Sala durant uns quants dies.

Saps explicar-nos que vol dir “Carranquejar”?
I sí que sé ( o intento) Carranquejar, que vol dir saltar/ballar mentre fas el correfoc, aixecant els genolls i seguint una mica el so dels tabals.

Saps tocar el toc “Matraca” amb el tabal?
En canvi, no sé tocar ni el Matraca ni cap toc amb els tabals.

Alguna vegada has portat la furgo del Pedrós en alguna sortida?
Jo no he Conduit la furgo del Pedrós, però he anat de copilot en més d’una sortida i en un viatge a Andorra, vàrem carregar la piro al nostre cotxe particular, amb els nens a dins, perquè al bus no es podia. Una mica inconscients sí que som!!

Recordes quants  vestits de diables has tingut ?
De vestits sencers n’he tingut dos, però amb tres pantalons i moooooolts recosits i pedaços fets a mà.

Saps que és un “francès”? Explica-ho.
Un Francès, és un tipus de pirotècnia, més gran en mida i potencia que una carretilla i que es posar vertical a la maça perquè és un sortidor que fa molta llum. Pel Foqueral cada diable en porta tres posats a l’invent del trident ( altrament dit ferros) que s’acobla a la maça.

Has portat alguna vegada les barres a la baixada de l’Aquelarre?
Com ja he dit, jo sí que he portat barres per l’Aquelarre, dos anys, abans no vaig poder fer “ La Baixada”, ja que abans, tot tenia el seu tempo i no era arribar i fer de diable. Primer havies de viure  i veure com funcionava un correfoc, qui feia què i com calia fer-ho i després, ja podies cremar amb seguretat.

Has participat alguna vegada en algun correfoc de la colla infantil.?
I evidentment  els correfocs de la infantil van ser el meu camp d’aprenentatge, el primer a Pujalt, el més multitudinari a l’Hospitalet amb unes quaranta colles de diablons de tot Catalunya. De tots guardo un magnífic record.

Has tingut alguna cremada important?
De cremades, n’he patit com tots els diables, però cap especialment important. La més aparatosa va ser una que em vaig fer a la cara el primer correfoc de dones i més que una cremada va ser un tall fet amb el cartró d’una carretilla que va sortir amb mala baba.

Continua la lletra, La Puta i el Vago es ............
La lletra de la cançó que ens agermana és; La puta i el vago ja es volen casar, la puta i el vago ja s’han ben casat. Ai la mare de Déu! Ai la mare de Déu! que en sortirà d’aquest cony tant podrit i pudent? Ai la mare de Déu! Ai la mare de Déu! Un borbó fill de puta com ha sortit sempreeee.

Gràcies per obligar-me a fer memoria d’aquests anys passats a Carranquers!

Comentaris