'DEL CORREBOU AL CORREFOC' · Article d'Adrià Gala a l'entorn del llibre d'Heribert Masana, 'Mercè 79. Els orígens del correfoc'
El Punt Avui inclou en el diari d'avui aquest interessant article d'Adrià Gala a l'entorn del llibre d'Heribert Masana i Soler, 'Mercè 79. Els orígens del correfoc'. 
Del correbou al correfoc 
Situem-nos a finals dels setanta. L'Ajuntament de Barcelona, en plena  transició cap a la democràcia, decideix que la diada de la Mercè (24 de  setembre) passi a convertir-se en l'acte central de la nova  festa major de la ciutat en detriment del dia de Santa Eulàlia (12 de  febrer). En aquest mateix debat, en el qual prenen part il·lustres  personalitats com ara Bienve Moya, Premi Nacional de Cultura Popular el  2009, també s'estableix la necessitat de crear progressivament un  programa que combini cultura i festa a parts iguals per donar certa  volada a la gran festa de la ciutat.
D'aquestes reflexions acaba  naixent el 23 de setembre de 1979 la primera concentració de dracs a  Barcelona, un acte en el qual van participar mitja dotzena de colles de  bestiari de foc i dues més de diables d'arreu de Catalunya, les poques  que estaven actives després de la dictadura. Gairebé 36 anys després  d'aquella data, Heribert Masana recull en el llibre Mercè 79. Els orígens del correfoc  (Emboscall) els testimonis i vivències d'aquella efemèride, una data  històrica perquè va ser la primera vegada que es feia una concentració  d'aquest tipus i, sobretot, perquè va ser l'origen d'aquesta popular passavila amb guspires i foc.
Masana  relata moltes anècdotes divertides de com es va viure aquella primera  concentració de dracs, que va omplir de foc i espurnes el centre de  Barcelona, de la plaça de Sant Jaume a la de Catalunya. Aquell 23 de setembre va ser el primer  cop que les colles –en molts casos formades per persones voluntàries–  traslladaven les bèsties de foc tan lluny de la seva població i es van viure moltes peripècies.
Una  de les colles participants, de Vilafranca del Penedès, es va deixar els  coets a casa, per exemple. La del drac de Vilanova i la Geltrú,  capitanejada entre d'altres pel periodista Xavier Capdevila, va tenir un  “accident”: se'ls van encendre tots els coets que portaven a la bossa. I  el drac de Sant Pere de Ribes (Garraf) va perdre un dels seus tres caps  mentre era traslladat del centre de la ciutat al Poble Espanyol, on es  va celebrar el sopar de cloenda de la jornada. “Va xocar amb una branca  quan el portaven en un camió”, explica Heribert Masana, que destaca  la resposta que van tenir els veïns de Barcelona en aquella primera  experiència. “El públic estava entregat, tot i que anava vestit de  diumenge, sense mocadors ni barrets. En lloc de marxar espantat, va  començar a saltar i ballar, sobretot la gent més jove. Va començar el  joc entre el bestiari de foc i els participants”, explica l'autor del  llibre, que recull diversos articles publicats sobre l'acte a la premsa  catalana.
“Els dracs [...] eren els més representatius de  Catalunya: de Vilafranca, Olot, Vilanova, la Geltrú, Mataró, Begues,  Sant Pere de Ribes i Castellbisbal. [...] I els diables participants  havien vingut des de Vilanova, l'Arboç i el Vendrell. El drac és un dels  pocs animals que s'han mantingut en aquest tipus de festes populars”,  resumia la crònica del diari Avui de l'època.
Un any després  (1980) es va repetir la concentració a Barcelona, però ja amb el nom de  correfoc. Es desconeix exactament qui es va inventar el nom, i hi ha  diverses tesis sobre d'on prové la denominació, però tot indica que va  ser el mateix Bienve Moya qui el va patentar per semblança amb el  dels correbous. El que sí que se sap del cert és que després de l'èxit  de 1979, el “joc” del correfoc es va estendre per tot Catalunya. I s'hi  ha quedat. El llibre de Masana es presenta aquesta tarda a La Casa dels  Entremesos.
Article extret de http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/5-cultura/19-cultura/836072-del-correbou-al-correfoc.html?cca=1
 

Comentaris