'ITER LUMINIS', el 'Camí d'Identitat' de Lídia Pujol, al Monestir de Cellers





El sentiment de pertànyer a una terra, de construir una comunitat o un país és el resultat d’una consciència cultural que ha tardat segles a bastir-se. És com una torre que a cada època se li afegeixen uns graons més, fruit de trobades, encontres pacífics i enteses.

Des d’una perspectiva urbana, solem imaginar impossible que existeixin punts de trobada dispersos en la muntanya, les planes o els boscos. Però el país no es fa únicament a les ciutats i, fins i tot, es feia abans que aquestes existissin. El país són les comunitats de persones que s’estimen la terra, l’arbre i la roca. L’estructura social n’ha estat una conseqüència.

Des de sempre, les persones s’han trobat en llocs privilegiats, llocs de comunicació i diàleg, dels quals n’han restat testimonis a coves, edificacions i espais sagrats.

Aquests llocs de diàleg i comunicació formen la xarxa bàsica de l’estructura social més primerenca. Llocs per els que han passat diverses civilitzacions i que avui conserven aquest misteri d’història, paisatge i memòria col·lectiva que orienta els sentiments comuns. Aquests espais, construccions i ermites, representen llocs de trobada local i comarcal que els habitants de la zona respecten, conserven i celebren tota mena d’aplecs.

El projecte

El desig d’aquest projecte és retrobar aquest sentit de comunitat original, descobrir aquests espais sagrats i reivindicar el seu ús com a espais de comunicació i identitat. Volem retrobar-lo mitjançant l’encontre amb la petja que el temps hi ha deixat des del so i l’emoció de cançons i música que ressonen en la història d’aquest patrimoni de memòria col·lectiva i tradició.

La nostra intenció, però, no és crear un festival comarcal de música ni sonoritzar ermites ni capelles, l’objectiu és reivindicar els espais de trobada i comunicació com a llocs privilegiats per a sentir, reflexionar, conèixer i construir les nostres arrels i el nostre país. Retrobar punts d’identitat, viure’ls i donar-los a conèixer per compartir-los. Amb tots els respectes, creiem que els que venen de lluny han de conèixer el territori del nostre país més enllà de Montserrat i el temple de la Sagrada Família. Volem intentar explicar els nostres sentiments i els valors que els inspiren des d’aquests punts de trobada. Volem propiciar la tradició d’un encontre anual fixant una data.

Aquesta xarxa de comunicació s’estructurarà al voltant de espais emblemàtics, dotats d’edificacions singulars i testimonials: torres, ermites, monestirs, etc. Llocs a on ens trobarem per assistir a l’explicació d’un historiador que ens parlarà del lloc en concret, una audició musical en sintonia amb els propis espais i la seva història, amb peces de caràcter històric, cançons tradicionals i de treball, i una trobada final per al diàleg i la comunicació directe entre les persones del territori que ho han propiciat, el públic, els músics i l’historiador.

Aquests espais, històricament ja dissenyats per la comunicació sonora, molt anteriors a les línies telefòniques, tenen una personalitat sonora única. Pretenem també enregistrar una mateixa peça en cadascun d’ells per oferir un catàleg sonor del patrimoni experienciat.

Lídia Pujol

Lídia Pujol, una de las veus més singulars de l’escena catalana, ha publicat Iaie i Els amants de Lilith, dos treballs rebuts amb entusiasme pel públic i la crítica especialitzada. Les seves col·laboracions amb artistes com Brian Dunning (Nightnoise), Jackson Browne, Dulce Martín, Kepa Junkera, Lluís Llach i Mayte Martín, entre altres, l’han apropat a totes les vessants de la World Music. La versatilitat de la Lídia Pujol queda palesa en els seus espectacles en viu i ens els seus treballs discogràfics, on construeix una identitat pròpia i de marcat caràcter català a partir de la música tradicional jiddish, cèltica, medieval, sefardí i flamenca.


Informació extreta de www.lacerimoniadelallum.com

Comentaris