Els DRAKARS, els 'vaixells drac'




Un drakar o långskip és una embarcació que data del període comprès entre els anys 700 i 1000. Va ser utilitzada pels escandinaus, saxons i víkings en les seves incursions tant costaneres com de l'interior. Van ser el major exponent del poder militar dels escandinaus, que els consideraven com el seu més valuosa possessió. A les Illes Lofoten (Noruega), alguns vaixells de pesca encara segueixen fabricant-se seguint les mateixes tècniques.

Cal diferenciar-lo del knarr, vaixell que els víkings empraven per al transport de mercaderies i que tenia major calat i era més ample per acomodar la càrrega.


Origen del nom

La paraula drakar, o 'drakkar', és una transformació d'un antic terme islandès usat per designar els dracs. L'embarcació coneguda com a drakar és anomenada així a causa que, sovint, el mascaró de proa de les embarcacions víkings consistia en la representació del cap d'una d'aquestes bèsties fabuloses. L'autèntic nom pels drakars seria en realitat knörr o snekkar.

"Drac" en singular era drek; en plural, drekkar, de manera que drakar és una deformació del mot que significava dracs, i va passar a significar mascarons, o bé vaixells.

Descripció

Els drakars eren embarcacions llargues, estretes, lleugeres i amb poc calat, amb rems en gairebé tota la longitud del casc. Versions posteriors incloïen un únic masteler amb una vela rectangular que facilitaven el treball dels remers, especialment durant les llargues travessies. En combat, la variabilitat del vent i la rudimentària vela convertien als remers en el principal mitjà de propulsió de la nau.

Gairebé tots els drakars eren construïts sense utilitzar quadernes, superposant planxes de fusta; per tapar les juntes d'unió entre les planxes s'utilitzava molsa impregnada amb brea. El reduït pes del drakkar i el seu poc calat feien possible que navegués per aigües de només un metre de profunditat, la qual cosa possibilitava un ràpid desembarcament i fins i tot el transportar l'embarcació per terra.



Construcció

Les millors pistes sobre les tècniques de construcció dels drakkars provenen dels vaixells fúnebres. En la societat víking era comuna que els reis anessin incinerats juntament amb el seu drakkar i els seus més valuoses possessions. El vaixell funerari d'Oseberg a Noruega i el drakkar anglosaxó de Sutton Hoo a Anglaterra són bons exemples.

Els drakars eren extraordinàriament estrets en relació a la seva longitud, sobretot si els comparem amb els estàndards actuals. El major drakkar descobert (en el port de Roskilde) té 35 m d'eslora, i l'oposat en el port d'Hedeby té la major relació longitud/amplària: 11,4 a 1. No obstant això, embarcacions més recents, optimitzades per a la navegació, tenien ràtios més baixos, sovint d'1 a 7 o fins i tot d'1 a 5.

En contrast, els vaixells escandinaus dedicats al comerç, anomenats knarrs, tenien major calat i eren més amples per acomodar la càrrega; per navegar depenien molt més de les veles. És possible establir una relació similar entre les galeres mediterrànies i els vaixells mercants, més arrodonits.

Més tard es van començar a utilitzar vés-les rectangulars fetes de llana i reforçades amb cuir. Els drakars eren molt ràpids, aconseguint velocitats de 14 nusos. Eren naus amb una excel·lent navegabilitat, però, en ser essencialment embarcacions obertes, no eren molt habitables. Tanmateix, això no va impedir als primers exploradors escandinaus descobrir i assentar-se a Islàndia, Grenlàndia i fins i tot arribar fins a Terranova (Vinland).




Tipus de vaixells

Els drakars poden classificar-se en diversos tipus en funció de la grandària, dels detalls constructius i del seu prestigi/categoria.

Snekke

El snekke (snekkja) era el vaixell més petit que podia considerar-se un drakar. Un snekke típic podia tenir uns 17 m d'eslora, una màniga de 2,5 m i un calat de només 0,5 m. La seva tripulació es compondria d'uns 25 homes.

Els snekkes van ser un dels vaixells més freqüents. Segons les cròniques antigues, en 1028 Canut el Gran va usar 1400 snekkes a Noruega, i Guillem el Conqueridor en va utilitzar al voltant de 600 per envair Bretanya en 1066.

Els snekkes noruecs, dissenyats per al seu ús en profunds fiords i les condicions atmosfèriques típiques de l'Atlàntic Nord, solien tenir major calat que els snekkes danesos, concebuts per a costes poc profundes i platges. Els snekkes eren tan lleugers que no necessitaven usar ports, podien ser trets a terra i fins i tot ser transportats terra endins.

El snekke va continuar evolucionant després de la fi de l'època víking. Els últims snekkes noruecs eren més grans i pesats que els vaixells de l'època víking.

Vaixells drac

Eren vaixells de prestigi, tan grans com els permetia la seva quilla. Les seves dimensions eren variades i no va ser un tipus de vaixell massa freqüent. El museu Vikingeskibsmuseet té un vaixell drac de 30 m d'eslora, 3,9 m de màniga i 0,9 m de puntal. Portaria entre 61 i 121 homes, segons si n'utilitzava un o dos per cada rem.

Drakars famosos
  • L'Ormen hin Lange (la Gran Serp) era el drakar més famós del rei víking Olaf Tryggvason (Olaf I de Noruega), que morí a la batalla de Svolder.
  • El Mora va ser el vaixell que Guillem el Conqueridor va rebre com a regal de la seva esposa Matilde de Flandes. Va ser el vaixell almirall durant la conquesta d'Anglaterra.
  • Vaixell de Tune, exhibit en el Museu de vaixells víkings de Bygdi, Oslo, és un vaixell víking de tipus karv trobat a la granja "Haugen" de Østfold (Noruega). Construït aproximadament en el 900, està fet de planxes de roure i va ser trobat en un monticle funerari.

Enllaços externs

Imatges extretes de http://fibacz.deviantart.com/art/Collection-2-Drakkar-47834322, de http://www.masteringthenet.com/chuck-lyda/Artwork_in_the_Family.htm i de http://leksotiger.deviantart.com/art/Drakkar-368590575

Text extret de http://ca.wikipedia.org/wiki/Drakkar

Comentaris