Torna la polèmica sobre l'ús de publicitat a les camises castelleres.
Els Castellers de Vilafranca han tornat a despertar el malestar al món casteller al realitzar ahir la seva primera actuació castellera a Londres, als Potters Fields, vestint publicitat a la seva indumentària. Els verds han reactivat una polèmica
que semblava enterrada després que al 2011 alguns rumors apuntessin que
la formació penedesenca es plantegés la possibilitat de contractar
publicitat a les seves camises. En aquell moment, la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya hi va sortir al pas posant el tema a debat a l’assemblea ordinària on va guanyar la negativa a lluir propaganda a la indumentària emprada a l’hora de fer castells.
De
fet, la Coordinadora va remarcar després de l’assemblea realitzada a
finals de març de 2011 que el que es va votar no tenia una relació
directa amb la publicitat en sí mateixa sinó que es tractava d’un
recordatori de que el conveni signat amb el principal patrocinador del
fet casteller, la marca cervesera Damm, no contemplava el seu dret a
estar present en la indumentària castellera de les colles. Per tant,
això excloïa la possibilitat d’incloure possibilitat d’incloure
publicitat a la indumentària de cap colla.
La interpretació de la norma.
La
interpretació d’aquella decisió ha fet que les colles acceptessin
l’explotació publicitària en samarretes o bosses que els castellers
utilitzen abans o després de l’actuació però mai en la camisa, faixa o
pantalons emprats durant l’execució dels castells. Avui ha sorprès la
que sembla ser una nova versió de la norma interpretada pels Castellers de Vilafranca, que han decidit utilitzar samarretes amb publicitat sobre
la camisa en el decurs de l’actuació realitzada avui als peus del
popular Tower Bridge, on han descarregat castells de la gamma alta de
set.
Si la decisió dels Castellers de Vilafranca ha sorprès a tot
el món casteller, ha estat encara més sorprenent corroborar que la
publicitat lluïda pels verds era la del seu màxim patrocinador,
l’empresa Damm. El risc que alguna colla pogués posar en perill el
conveni amb la Damm va fer que la Coordinadora decidís vetar la
publicitat a qualsevol altre empresa però curiosament la primera
infracció d’aquesta norma ha vingut de la seva mà dos anys després que
es tanqués la polèmica.
Les xarxes social bullen amb la nova polèmica.
No
ha trigat a manifersar-se el desacord a les xarxes socials que s’han
omplert de comentaris crítics cap als Castellers de Vilafranca. Fins i
tot hi ha hagut qui ha demanat l’expulsió de la colla vilafranquina de
la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya.
Des de la
fina ironia a Twitter fins als comentaris més contundents, els verds han
tornat a ser protagonistes d’una polèmica que ha posat el món dels
castells en peu de guerra. A banda de l’etiqueta habitual de
#castellers, avui s’han pogut llegir diferents etiquetes com #verdgonya o
#lacamisasempreneta que mostren el desacord del fet casteller amb
l’acció de la colla vilafranquina.
Aclariment de la CCCC sobre l'acord referent a la publicitat en la indumentària castellera (publicat ahir divendres, 19 d'abril).
En relació a l'actuació d'aquest matí dels Castellers de Vilafranca a Londres, la Coordinadora de Colles Castelleres de Catalunya vol recordar que el passat 24 de març de 2012, l'assemblea general de la CCCC -màxim òrgan decisori d'aquesta entitat, on estan representades totes les colles castelleres de Catalunya- va aprovar el següent acord:
"Establir la prohibició d'exhibir ni insertar el nom, marca, logotip i/o denominació de cap producte identificador d'un patrocinador en la indumentària castellera (camisa, pantalons, faixa, mocador i casc, en el seu cas) durant les actuacions de les colles castelleres."
Val a dir que aquest acord es va aprovar amb 640 vots a favor, 75 abstencions i cap vot en contra. Igualment, en la mateixa assemblea es va aprovar el document "Els valors socials del fet casteller" que, entre d'altres, assenyala el compromís de les colles de continuar treballant "cercant fórmules de finançament que no ofereixin una imatge mercantil de les colles, que no desvirtuïn el caràcter simbòlic del fet casteller". Aquest document es va aprovar amb 690 vots a favor, 20 abstencions i cap vot en contra.
Els acords aprovats en assemblea són vinculants per a totes les colles membres. En aquest sentit, la junta de la CCCC esperarà a tenir les explicacions pertinents dels Castellers de Vilafranca per tal d'avaluar la situació creada.
La polèmica està servida...
"Establir la prohibició d'exhibir ni insertar el nom, marca, logotip i/o denominació de cap producte identificador d'un patrocinador en la indumentària castellera (camisa, pantalons, faixa, mocador i casc, en el seu cas) durant les actuacions de les colles castelleres."
Val a dir que aquest acord es va aprovar amb 640 vots a favor, 75 abstencions i cap vot en contra. Igualment, en la mateixa assemblea es va aprovar el document "Els valors socials del fet casteller" que, entre d'altres, assenyala el compromís de les colles de continuar treballant "cercant fórmules de finançament que no ofereixin una imatge mercantil de les colles, que no desvirtuïn el caràcter simbòlic del fet casteller". Aquest document es va aprovar amb 690 vots a favor, 20 abstencions i cap vot en contra.
Els acords aprovats en assemblea són vinculants per a totes les colles membres. En aquest sentit, la junta de la CCCC esperarà a tenir les explicacions pertinents dels Castellers de Vilafranca per tal d'avaluar la situació creada.
La polèmica està servida...
Fotografia extreta de http://www.elpuntavui.cat/ma/article/2-societat/5-societat/638433-vilafranca-porta-els-castells-a-londres.html
Informació extreta de http://www.lavanguardia.com/actualitat-castellera/20130419/54372592514/torna-polemica-publicitat-camises-castelleres.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+lavanguardia%2Fcultura+%28Seccion+LV.com+-+Cultura%29 i de http://www.cccc.cat/continguts/noticies/aclariment-acord-publi-13_5298_46
Comentaris