Guinedilda (Guidinildi), la primera repobladora de Cervera (segles X-XI).
Biografia.
Poques dades personals tenim sobre aquesta dona; però hem cregut
interessant que el seu nom i la seva actuació constessin en el nostre
diccionari. Es deia Guinidilda i era mare de tres fills, Miró,
Guislabert i Amat, i amb ells i dues parelles de pioners, fou la
primera a ocupar Cervera, poc abans de l’any 1026. Cervera, que restava
abandonada i erma, era en aquells moments un lloc estratègic molt
avançat vers la taifa de Lleida.
Als comtats de
Barcelona, Girona i Osona governava la comtessa Ermessenda que va donar
suport a la tasca repobladora i colonitzadora de la terra i fou
precisament ella qui concedí a Guinedilda i als seus el territori que
havien ocupat i el que podria obtenir en endavant. Era una època en què
les dones artigaven al costat dels homes, i algunes com ara Guinedilda
fins i tot prenien la iniciativa, ocupaven terres abandonades i es
fortificaven a la frontera.
En la carta de poblament de Cervera, atorgada el dia 1 de febrer del 1026, la comtessa Ermessenda actua com a primera signatària de la concessió al costat del seu fill i de la seva nora, en un moment en què ja havia traspassat, almenys teòricament, el poder al seu fill. La comtessa reconeixia que s'havia produït una aprisio de terres ermes, que eren legalment del primer ocupant; en aquest cas consta com la primera ocupant una dona, Guinedilda, que encapçalava un petit grup de colonitzadors que, amb ella al capdavant, s'havia endinsat fins a la terra de ningú, més lluny que no ho havia fet abans cap altre «home».
A Guinedilda només la documentem en aquest text que la identifica com a mare i colonitzadora, que ocupa i porta a conreu terres ermes i es fortifica en espais fronterers. Al costat del seu nom no consta el nom de cap marit, ni viu ni mort. Esdevé el símbol de la dona colonitzadora a la què es reconeix el treball realitzat en l'ocupació de terres ermes i l'edificació de fortaleses; també ens mostra el valor i l’autoritat que tenia al segle XI una dona sola, qui no havia de reclamar els drets en nom de cap marit, ni de cap llinatge, només en el seu nom propi i com a dona; Guinidildi femina, diu el pergamí. La carta esperonava aquelles noves pobladores i pobladors a seguir traient terres de l'erm i de la solitud, a convertir-les en conreu i a construir-hi habitatges, castells i torres.
Fonts bibliogràfiques i documentals.
Vinyoles, Teresa (1999). «Ermesenda, Guinedilda.... les dones de l’any mil». Actes del Congrés Internacional Gebert d’Orlhac. Vic: Eumo, p. 175-187.
Vinyoles, Teresa (2004). «Les mans ordenadores, una mirada a les dones dels segles IX-XI». En: DUODA, Centra de recerca de Dones, La diferència de ser dona. Recerca i ensenyament de la Historia. Barcelona: Publicacions de la UB [CD].
Extret de http://www.dbd.cat/index.php?option=com_biografies&view=biografia&id=430
Idea extreta de la revista 'La Figuera', núm. 13, hivern-primavera 2013.
Imatge de l'esglesiola de Sant Pere el Gros de Cervera, autor de la fotografia Joan Porredon, extreta de http://www.espaifotografic.cat/phpBB3/viewtopic.php?f=12&p=24058
Comentaris