10a Mostra Vila de Ponts per a Conjunts Instrumentals.



Aquest passat diumenge va tenir lloc a la vila de Ponts la 10a Mostra per a Conjunts Instrumentals.

Dins del programa, com cada any, es van presentar un recull de cançons arrelades al territori que fan referència als costums i tradicions de la vida quotidiana del nostre país, repertori que vol ajudar a descobrir als més joves tot un món ja molt llunyà. En l'edició d'enguany van ser aquestes:
  • A Gironella. Cançó amb una clara referència geogràfica a la vila de Gironella (el Baix Berguedà). La trobem en diversos reculls de cançons i presenta algunes variants (de lletra i d'estructura) depenent del cantaire. Actualment és ben viva en forma de vals i rebatut pels balls de gegants de la Patum de Berga.
A Gironella_una vila tan bella
hi_ha una donzella que_a mi_em fa penar. (bis)
Si_els seus ho volen se n'aconsolen,
desitjaria poder-m'hi casar.

(A 2 veus)
Jo_en vaig i_en vinc de la vora vora de l'aigua,
Jo_en vaig i en vinc de la vora vora del riu. (bis)

Aquestes nenes de la filondaina,
Que_en tots els homes troben un retall, (bis)
L'un perquè_és guerxo, l'altre garrell,
l'altre no_el volen perquè_és massa vell.

(A 2 veus)
Jo_en vaig i_en vinc de la vora vora de l'aigua,
Jo_en vaig i en vinc de la vora vora del riu. (bis)



  • A la terra del poc pa. Cantada a la vila de Bagà (l'Alt Berguedà). Hi ha diverses diferències en la rítmica de la melodia i en la lletra depenent del cantaire o la cantaire. La versió utilitzada es basa en la que fou recollida per Artur Blasco de la veu d'Antònia Casas de cal Catllar de Bagà.
A la terra del bon pa s'hi_ha casat una mossota,
que li_agrada més xerrar que no pas rentar la roba.
Si li donaran per dot una cadira i un got?
La xorxa, la xorxa, la xorxa.

El dia del casament si_els passaren mil desditxes:
van 'manir_un plat de pebrots que_hi tiraren mil brutícies.
Tant prompte_el varen menjar, tant prompte_el van vomitar.
Les tripes, les tripes, les tripes.

Es reduia_el seu cabal a una burra molt magra,
i_un pollinet de quinze_anys de cap a peus una nafra,
una pala i_un morter i_una cadira també,
xafada, xafada, xafada:

A la terra del poc pa s'hi_ha casat una mossota.
  • Els funerals del porc. Cançó de celebració, de gresca comunitària a l'entorn d'una de les festes més importants a pagès: la matança del porc. Segons Xavier Fàbregas, a la comarca de la Selva, el diumenge següent a la matança es celebrava un gran dinar precisament anomenat "els funerals del porc".
Celebrem els funerals amb diner_i candela,
de la mort del nostre porc que_és gran meravella.
Entre_els amics i_els parents que se'l troben entre dents,
sens tenir-ne pensament si_és mascle_o femella.

El qui porta_el cap de dol diu a la mestressa,
de què ja s'ha mort tot sol i_això_és lo que_em pesa!
Si s'hagués mort amb company en tindríem per tot l'any:
sense temor ni afany tallaríem peça.

Del que jo_us vull avisar, n'és cosa molt certa:
del menjar no_en feu abús del meu sang i fetge,
perquè_us en faria mal el ventre com un tabal;
si de mi no_en feu cabal ja_en fareu del metge.

Un "passaréquies" cantem, és pel seu enterro;
Sabem cert que_el porc difunt ha mort amb dos ferros:
el ganxo i_el ganivet. Això si que_és dit pel cert!
I penso quedar-ne net dintre de dos mesos.
  • Bon dia, nostre pare. Cançó tradicional d'infants. Recollida en el segon llibre del mètode d'Irineu Segarra, així com a la Crestomatia de Joaquim Maideu. Hi he afegit una segona lletra pròpia seguint la tònica de la original.
(A 2 veus)
Bon dia nostre pare / Bon dia nostre Rei
Bon dia fills, bon dia / digueu-me d'on veniu?

(Tutti)
Bon dia nostre pare, bon dia nostre rei!
Pagueu-nos la soldada perquè_és de dreta llei.
Bon dia fills, bon dia, digueu-me d'on veniu?
Venim de Barcelona, bon pare_aquí_ens teniu:
Quin és el vostre_ofici m'hauríeu d'explicar.
El nostre_ofici pare, mireu-lo com se fa.
Lireta lirondaina, lireta lirondí:
Aquell que té_un ofici de fam no_es pot morir.

(A 2 veus)
Bon dia, senyor batlle / Bon dia, noble gent
Bon dia fills, bon dia / sigueu ben arribats.

(Tutti)
Bon dia senyor Batlle, bon dia noble gent.
Aquí_ens teniu a l'alba, venim pel sometent.
Bon dia fills, bon dia, sigueu ben arribats,
la llibertat perilla, veniu ben preparats?
Quin és el vostre_ofici m'hauríeu d'explicar.
El nostre_ofici pare, mireu-lo com se fa.
Lireta lirondaina, lireta lirondí:
Aquell que té_un ofici de fam no_es pot morir.

(A 2 veus)
Bon dia nostre pare / Bon dia nostre Rei
Bon dia, senyor batlle / Bon dia, noble gent

(Tutti)
Aquell que té_un ofici de fam --- no_es pot morir.

En la mostra van participar els següents centres educatius, amb un total de 270 nois i noies:

Informació extreta del llibret de la Mostra.

Vídeo: Sala Florensa.

Comentaris