Els nombres: el 15



La multiplicació del cinc tres vegades n'augmenta la potència. Té valor eròtic i està relacionat amb el Diable.

CANÇONER: A La malcasada: "El pare m'ha casada amb un vell de cinquanta anys; / jo encara no en tinc quinze, jo encara no en tinc tants"; "Carnestoltes, quinze voltes, i Nadal de mes en mes, / que cada dia fos Pasqua i Quaresma mai vingués".

JOCS: "Quinze són quinze, quinze quinze quinze; / quinze són quinze, quinze quinze són" (al ritme d'aquesta cantarella cal fer quinze ratlles o comptar els dits de la mà i encertar que en tinguin quinze exactes. A la loteria o plena, el quinze és anomenat "la niña bonita", segons el tòpic que les noies de quinze anys són a la flor de la joventut.

Text extret del llibre de Joan Soler i Amigó 'Enciclopèdia de la Fantasia Popular Catalana', editat l'any 1998 per l'editorial Barcanova.

Imatge extreta de http://www.lovetextures.com/index.php/metal/number-15/

Comentaris