Pessebrisme: pessebres i pessebres vivents
El costum de representar el naixement de Jesús durant el temps nadalenc, de reproduir-lo escènicament a través de personatges vius o de figures plàstiques, és una tradició molt arrelada a Catalunya. A més, el pessebre català té una figura pròpia, el caganer, amb un origen que es remunta al segle XVIII.
Un fragment de sarcòfag romà de l’any 343 dC on apareix l’adoració dels pastors, l’ase i el bou sota el clar de lluna, és la figuració més antiga que es coneix del naixement. La primera representació catalana, però, no arribaria fins uns quants segles més tard. En concret, segons la documentació escrita que s’ha trobat, el primer pessebre català es va fer al segle XIV.
No obstant això, un segle abans, a Itàlia ja hi havia hagut escenificacions vives del naixement de Jesús. Segons els experts, la primera representació litúrgica va tenir lloc la nit de Nadal del 1223 a Greccio, Úmbria, i l’autoria s’atribueix a sant Francesc d’Assís. Franciscans, dominicans i, finalment, jesuïtes s’encarregarien de difondre la tradició i, amb poc temps, el pessebrisme va sortir de les esglésies per entrar a les cases i esdevenir molt popular al final del segle XV.
Les figures, de grans proporcions en els pessebres de les esglésies, eren de fusta o de terra cuita, sovint obra d’escultors famosos. La tradició popular, difosa a Catalunya, col·loca les figures essencials (la Mare de Déu, l’infant Jesús, sant Josep, el bou, la mula, els adoradors –pastors i reis–, l’àngel anunciador, etc.) enmig d’un paisatge amb trossos de suro i molsa. La construcció del pessebre s’iniciava el 25 de novembre, diada de Santa Caterina, i es desmuntava després del 2 de febrer, diada de la Candelera.
A banda de les figures d’arrel religiosa consubstancials al pessebre (l’infant Jesús, la Mare de Déu, sant Josep, els pastors, els Reis de l’Orient...), n’hi ha una d’inspiració popular molt lligada a la tradició pessebrística catalana, el caganer, que es remunta al segle XVIII. Als pessebres catalans, el caganer hi apareix mig amagat en un racó, anant de ventre a l’aire lliure i sovint amb una pipa als llavis. Tradicionalment vestit amb camisa blanca, pantalons foscos i barretina, el caganer és, a diferència de la resta de personatges del pessebre, reinterpretat i modificat anualment per part dels figuraires. Se’n poden veure de tota mena, i cada vegada més, que representen personatges de relleu públic, des de polítics fins a personatges d’animació, passant per esportistes. Aquesta metamorfosi anual del caganer ha esdevingut, amb el temps, un reflex de l’actualitat política, econòmica i social del país i també de la resta del món.
Al principi del segle XX, el pessebrisme català va començar a ser reconegut a Europa. A aquest prestigi hi va contribuir especialment la tècnica del guix en la construcció que va iniciar el 1912 Antoni Moliné, de l’Associació de Barcelona, i que s’ha difós per tot el món pessebrístic.
Una bona mostra de la tradició pessebrística catalana es pot admirar al Museu del Pessebre de Solius (Baix Empordà). El monestir cistercenc de Santa Maria de Solius, que està obert tot l’any, acull quasi 40 diorames on es mostra la vida de Jesús de forma cronològica a través d’obres de gran bellesa, farcides de detalls i amb un acurat treball artístic. L’impulsor i l’ànima d’aquest museu és mossèn Gilbert Galceran, que va voler desenvolupar de gran la passió que tenia pels pessebres des que era petit i en muntava amb el seu pare. Abans de la mostra de Solius, Galceran va construir el seu primer gran pessebre al monestir de Poblet i posteriorment a l’abadia d’Hauterive, a Friburg (Suïssa). El 1970 va iniciar l’exposició de Solius amb l’escena del naixement, que amb els anys s’ha completat amb diorames com el del festeig de Josep i Maria, les esposalles i les bodes de Canà, entre altres.
La passió catalana pels pessebres, però, ha anat més enllà de la representació a través de figures plàstiques. El somni de poder passejar-se pel pessebre de molsa, entre boscos i rius, envoltats de penya-segats i de fogueres amb pastors i rabadans que dormen al ras, es fa realitat en nombrosos pessebres vivents que se celebren arreu del país des de mitjan segle passat.
Si bé el 1956 ja s’havia escenificat un Pessebre Vivent a Engordany (Andorra), on el públic seia a platea davant l’escenari on actuaven els actors, el de Corbera va incorporar un fet diferencial: el públic es passeja pels camins del pessebre barrejant-se amb les figures vivents, guiat per una narració megafònica del text evangèlic i enriquit per comentaris en prosa i poesia popular. Els més de 200 actuants, vestits segons els costums hebreu i català, representen per als visitants diverses escenes: l’Anunciació de l’Àngel a la Verge, els Pastors, les Bugaderes, el Naixement a la Cova, l’Anunci de l’Àngel als Pastors, l’Adoració, els Reis, la Fugida a Egipte, la vida de família a Natzaret i, per acabar el recorregut, escenes típiques catalanes de masies on es treballen els oficis ja desapareguts, es canten nadales i es fa cagar el tió davant el tradicional pessebre de molsa. Aquesta particularitat ha atret més de 800.000 persones al llarg de quasi cinquanta anys, durant els quals s’han realitzat més de 1.500 representacions. A més, el Pessebre Vivent no és mai el mateix; evoluciona cada temporada i incorpora noves escenes, construccions o personatges.
Brunyola (la Selva), Tona (Osona), Santa Pau (la Garrotxa) i Bàscara (l’Alt Empordà) són algunes de la trentena de propostes de pessebres vivents que també es poden trobar al territori català.
A part de l’àmbit públic i del privat, la tradició pessebrística ha estat també present en les escoles com a agents difusors de la cultura popular. Aquest paper va ser molt important sobretot durant els primers anys de la democràcia i actualment la tradició de muntar el pessebre es conserva a la majoria d’escoles. Alguns col·lectius en defensen el vessant educatiu –com a activitat manual, que es fa en grup– més enllà de la dimensió religiosa, però d’altres creuen que per aquesta dimensió, i pel fet que actualment la societat és laica, s’hauria de limitar a l’àmbit privat i als llocs de culte catòlic. Sigui com sigui, i al marge d’aquests debats, la tradició del pessebre continua molt present en la societat catalana.
Text extret del portal CulturCat
Imatge extreta de http://cultura.gencat.cat/agenda/media/diorames_monestir_de_solius3.jpg
Comentaris