Proposta de Projecte Cervera d'organització de la Fira de Sant Isidre de Cervera



La Fira de Sant Isidre és un esdeveniment tradicional a Cervera i que se celebra des de fa més de 60 anys. Per diferents motius, la Fira ha anat perdent capacitat de convocatòria i part de l'interès que antigament tenia a la ciutat i la comarca. Aquest sentiment existeix entre part important dels comerciants i industrials que hi exposen i també entre el mateix món de la pagesia.

En les darreres edicions s'han fet accions puntuals però sense estratègia, que és el que realment cal per projectar la Fira al futur. En l'enquesta feta per Projecte Cervera el febrer de 2010, el 77% de la població enquestada va opinar que calia potenciar la Fira de Sant Isidre amb nous atractius singulars.

En els últims anys, diverses ciutats de la Catalunya Central han evolucionat positivament en l'organització de la Fira de Sant Isidre, fet que encara ha afavorit més la disminució del nombre de visitants a Cervera per aquestes dates.

Objectiu general.

Organitzar una Fira de Sant Isidre que suposi un salt qualitatiu important respecte edicions anteriors i de la que els cerverins ens en sentim orgullosos.

Objectius específics.
  1. Fer que la Fira l'organitzi el poble implicant el màxim nombre de col·lectius i entitats de la ciutat fent que tothom s'hi senti identificat amb el suport de totes les administracions.
  2. Donar valor a l'essència de la Fira de Sant Isidre, el món rural i la pagesia, donant-li el màxim protagonisme i creant un lema que ho identifiqui.
  3. Assentar les bases per una fórmula organitzativa que sigui efectiva de cara al futur. Es crearia una Comissió organitzadora de la Fira formada per diversos col·lectius que representin al màxim la ciutadania cerverina.
  4. Fer que Cervera exerceixi la capitalitat de la comarca.
  5. Crear un programa d'actes de qualitat que pugui satisfer el màxim nombre de cerverins i segarrencs i que resulti atractiu pels visitants, incorporant la Fira al calendari firal de les Terres de Lleida i de Catalunya.
  6. Potenciar la Fira en l'aspecte econòmic, cultural, social i d'oci.
  7. Integrar els col·lectius de nouvinguts a la ciutat perquè se sentin més cerverins en benefici de tots.
Tema principal.

Proposem el cereal com a protagonista principal d'aquesta fira i com a conseqüència, el món de la pagesia en general.

La Segarra és una comarca tradicionalment agrícola i Sant Isidre és una fira lligada al món de la pagesia. És important que el tema principal de la Fira tingui arrelament a la comarca i sigui un tret característic de la mateixa de manera que pugui generar interès tant per part dels ciutadans com pels possibles visitants. Aquest protagonisme del cereal ja va ser patent en la primera edició de la Fira i per tant és conseqüent amb la història de la Fira.

Actes estratègics.

Cal dissenyar un programa d'actes que sigui atractiu per tots els grups d'edat, pels diferents sectors econòmics i per tots els col·lectius de la ciutat. La idea és que hi hagi una sèrie d'actes estratègics acompanyats d'altres actes i esdeveniments que acabin de donar forma a una Fira de qualitat en tots els seus apartats.
  • Tallers d'elaboració de pa i productes derivats fets amb pa.
  • Demostracions d'elaboració de diferents tipus de pa.
  • Exposició i venda de diferents tipus de pa de la nostra terra.
  • Exposició i venda de pa de diferents països. Buscar la col·laboració dels diferents col·lectius d'immigrants de la comarca.
  • Exposició de fotografies, eines i màquines històriques vinculades a l'elaboració del pa.
  • Exposició de diferents tipus de llavors de cereals del món.
  • Jornades tècniques amb conferències de prestigi sobre el sector del camp i la pagesia.
  • Conferències que siguin de gran interès pel sector de la pagesia, des del punt de vista tècnic, econòmic o històric.
  • Demostracions a càrrec d'empreses que vulguin presentar nous productes i/o maquinària.
  • Tractors i maquinària agrícola.
  • Concurs d'habilitat de tractors.
  • Concurs d'ornamentació de tractors.
  • Exposició de maquinària històrica i d'època.
  • Comerç cerverí. Es proposa que el comerç cerverí estigui obert el cap de setmana de la Fira amb accions que generin gran interès entre els compradors, ja sigui amb exposició de producte al carrer, jornades de portes obertes, descomptes especials, etc. Es proposa no fer una zona d'estands comercials.
  • Creació d'un premi que a mig termini pugui ser un referent a Catalunya. Obrir un concurs d'idees per decidir-ho.
  • Poblacions de la Segarra convidades. Es tracta de què cada any hi hagi una sèrie de pobles de la Segarra que siguin convidats especials de la Fira. Cal fer-ho de manera que tots els pobles de la comarca siguin convidats i protagonistes cada 10 anys.
  • Espai dedicat a aquestes poblacions perquè hi facin el que considerin oportú per a donar-les a conèixer.
  • Creació de vincles durant l'any anterior o posterior a la Fira.
  • Servei especial de transport públic per tota la comarca amb packs diversos que puguin incloure menús especials als restaurants de Cervera.
  • Comunitat Autònoma convidada. Aquest podria ser un punt clau per atreure molts visitants i gestionat adequadament seria un acte absolutament estratègic de la Fira. Es tracta de què cada any hi hagi una Comunitat Autònoma d'Espanya convidada. Aquest apartat seria una interessant aportació pels cerverins i a la vegada seria un motiu important per conèixer i visitar Cervera. Caldria contactar amb les oficines de turisme de cada comunitat i dels corresponents Governs Autonòmics.
  • Espai important dedicat a la Comunitat Autònoma perquè la promocioni segons els seus propis criteris.
  • Exposició de productes de la Comunitat Autònoma.
  • Exposició turística de la Comunitat Autònoma.
  • Conferències de personatges d'interès de la Comunitat Autònoma.
  • Participació d'un grup musical de la Comunitat Autònoma en el concert de rock de la Fira.
  • Visita a la Fira d'autoritats de la Comunitat Autònoma.
  • Pla de promoció de Cervera a la corresponent Comunitat Autònoma durant l'any.

Actes no estratègics.

  • Dinar de germanor.
  • Setmana gastronòmica a càrrec de tots els restaurants de Cervera. Cal preparar menús especials entorn un plat determinat o qualsevol altre element de la cuina de la nostra terra.
  • Obra de teatre anual relacionada amb el món del camp i la pagesia.
  • Concurs de pintura ràpida sobre el món rural.
  • Concurs de fotografia sobre el món rural.
  • Fer un concurs d'habilitat amb motos aprofitant l'afició que hi ha a Cervera, ja que aquesta activitat acostaria a la gent jove a la Fira.
  • Concert de rock amb grups de la terra i de la Comunitat Autònoma convidada.
  • Partit de futbol entre pagesos i no pagesos, o bé entre pagesos de Cervera i pagesos de la comarca.
  • Fira de productes de la terra.
  • Jornades gastronòmiques amb els restauradors de Cervera. Caldria buscar un producte, un plat o un ingredient sobre el que girin les jornades. Es podrien consensuar menús de diversos preus que resultessin atractius.
  • Cinema sobre el món rural. Es podria plantejar senzillament com la projecció d'una pel·lícula sobre el món rural amb una introducció i presentació o bé ser l'origen d'un festival de cinema sobre el món rural que seria una novetat en el món cinematogràfic. Si fos aquest últim cas, podria passar a ser un acte absolutament estratègic.
  • Visites guiades als tres edificis més simbòlics de Cervera: Santa Maria, Universitat i Sindicat.
  • Creació i elaboració del souvenir oficial anual de la Fira per part de la gent gran.
  • Posar en pràctica la idea de la M. Teresa Salat de "cerverinar", un concepte didàctic que inclou diverses activitats durant l'any amb els joves estudiants per conèixer Cervera des de tots els punts de vista. Com a conseqüència d'aquestes activitats coordinades amb les escoles i instituts, es podrien fer presentacions i/o explicacions per part d'estudiants de moments de la història cerverina, la cultura o els monuments de la ciutat.
  • Fires i atraccions.
Emplaçaments i recintes.

Cal definir molt bé els emplaçaments de manera que sigui compatible la idoneïtat de l'emplaçament i/o recinte per qüestions tècniques amb els objectius d'obrir la Fira a tota la ciutat i de potenciar el nostre patrimoni més singular. L'edifici de la Universitat va ser considerat en l'enquesta de Projecte Cervera com el tret més important de la nostra ciutat. Cal utilitzar-lo per realitzar-hi les conferències i les exposicions als patis on també es podria condicionar una zona d'esbarjo i descans. L'edifici del Sindicat és el que més força pot tenir lligat al món de la pagesia. S'hi poden fer visites guiades i exposicions. La plaça Major i el carrer Major poden ser un espai adequat per fer-hi també cercaviles i fer un acte central per atendre la màxima afluència de públic. El pavelló polivalent pot ser la seu del concert de rock. El Gran Teatre seria on es faria l'obra de teatre. Al Cinema Casal es faria la projecció de la pel·lícula temàtica.

Organització.

L'organització aniria a càrrec d'una comissió formada per representants dels diversos col·lectius de la ciutat. Alguns d'ells podrien ser: Paeria de Cervera, Consell Comarcal de la Segarra, Unió de Pagesos, Centre Municipal de Cultura, escoles i instituts, associacions de gent gran, associacions de joves, Amics de Sant Magí, Seny Major, entitats culturals, Agrupament Escolta Coll de les Savines, La Cerverina d'Art, agrupacions sardanistes, associacions de comerciants, Cambra de Comerç, grups de teatre locals, entitats esportives, restauradors, Projecte Cervera...

Comunicació.

La Fira de Sant Isidre s'ha de promocionar a la nostra ciutat, a la comarca i a la resta de Catalunya de formes diverses. No totes suposen una inversió important. Cal trobar aquestes fórmules econòmiques i imaginatives. La millor publicitat és que la Fira sigui un esdeveniment de qualitat i pugui satisfer les expectatives dels visitants: això provocarà un efecte positiu en edicions posteriors. Cal crear un Pla de Comunicació eficient que no necessàriament ha de ser costós. És necessari crear sinergies amb els ajuntaments de la resta de la comarca i promocionar la Fira com a un referent comarcal. El Pla ha d'incloure accions amb la Comunitat Autònoma convidada que siguin efectives i generin oportunitats de negoci a la ciutat.

Calendarització.

Un cop acceptades les línies bàsiques de la proposta, caldria que la Paeria convoqués a les associacions i entitats que poguessin fer una aportació important en l'organització de la Fira per valorar la seva predisposició a participar-hi i a partir d'aquí crear la Comissió Organitzadora de la Fira abans de finals d'any.

Durant el mes de gener caldria iniciar intensament les negociacions amb els organismes pertinents de la Comunitat Autònoma convidada i tenir ja definit el programa d'actes.

Consideracions.

Per tractar-se de la primera edició i per raons de proximitat i costos, es proposa que la primera Comunitat Autònoma convidada sigui l'Aragó. Cal considerar la figura de Labordeta, la recent Exposició Universal de Saragossa, les poblacions de la Franja de Ponent, la Corona d'Aragó o la problemàtica de l'aigua entre molts altres temes importants a tractar.

Proposem que alguns actes i activitats de la Fira estiguin organitzats per entitats relacionades amb l'activitat en qüestió. La creació de la Comissió Organitzadora i el seu funcionament és un element clau del projecte. La política de comunicació de la Fira és essencial i cal organitzar-la estratègicament.

Text extret del setmanari 'La Veu de la Segarra', 12 de novembre de 2010.

Imatge extreta de http://www.moonmentum.com/blog/wp-content/uploads/2010/10/cereales.jpg