Els reportatges de guerra de Miguel Gil Moreno, mort a Sierra Leone, al Palau Robert
Per primera vegada, “la vitrina del fotògraf” del Palau Robert de Barcelona acull, del 2 d’octubre al 30 de novembre, una mostra dedicada a un operador de càmera de televisió per comptes d’un fotògraf. Es tracta de Miguel Gil Moreno, mort el 24 de maig de 2000 en una emboscada a Sierra Leone mentre recollia les imatges dels paisatges africans torturats per les guerres.
La “vitrina” dedicada a Miguel Gil Moreno es compon, fonamentalment, de 4 audiovisuals. Les imatges van ser enregistrades pel periodista en diferents guerres al continent africà, i també a Bòsnia, a Kosovo i a Txetxènia. Els reportatges recullen imatges inèdites captades per la seva càmera i comentaris de professionals i amics que van compartir la seva vida i professió. Així, s’hi poden veure testimonis de periodistes que el van conèixer de prop, com ara David Guttenfelder i Enric Martí, de l’agència AP (Associated Press), Gervasio Sánchez, Cokine Dufka o Ramon Lobo, aquest darrer de El País.
Després de deixar enrere la vida professional com a advocat, Miquel Gil Moreno es va submergir en la tasca de reporter en zones de conflicte a partir de 1993, com a conseqüència d’un viatge que va fer a Croàcia amb la idea d’entrar a Bòsnia, que feia més d’un any que estava en conflicte. A Sarajevo, i amb l'ajut de reporters com Mike Sposito, Eldar Emric, José Luis Márquez, Mark Chisholm o Elly Biles, va aprendre la tècnica i una nova manera de documentar aquella realitat cruenta. Miguel va començar a treballar com a operador de càmera per a l'AP el 1995. Posteriorment viatjaria pel Zaire, Sudan, Kosovo, o Sierra Leone, entre altres països.
Però va ser a Bòsnia on Miguel Gil Moreno va fixar professionalment les bases d’allò que, més endavant, esdevindria la seva marca personal: treballar en un medi hostil en què la gent viu, pateix i mor, massa sovint, davant la passivitat de la comunitat internacional. Amb la seva càmera a l’espatlla, la denúncia valenta i decidida d’aquesta realitat va ser l’objectiu que el va guiar fins els darrers dies de la seva vida.
Comentaris