Sobre els drets d’autor de les manifestacions folklòriques
Pel seu interès, reproduim una noticia extreta del bloc de l'Espardenya Kontrol
Avui en dia quan creem un espectacle teatral, realitzem un article per alguna revista o qualsevol creació pròpia, ens agrada que el reconeixement de l’autor sigui respectat per a l’eternitat.
Però quan la creació ha sigut popular, degut a la improvització de la gent o certes conductes durant les festes és molt díficil d’especificar l’autoria d’aquesta nova manifestació folklòrica i més quan el fet popular s’ha extés per tot el territori cultural.
Últimament sembla que els balls de diables estiguin obsessionats per reclamar l’autoria de certes expressions diablesques, com per exemple la carretillada o el correfoc. En el últim cas avui ha sigut sorprenent trobar-me en aquest article de la Viquipèdia sobre el terme “Correfoc”:
“El terme correfoc apareix per primer cop el 1977 a Barcelona, a mans de Diables del Clot, quan van realitzar per primer cop una cercavila amb foc, on un grup de gent vestits amb sacs embeinaven un pal amb un artefacte al capdamunt.
Inspirant-se amb els vells balls de diables de les comarques tarragonines, els correfocs prenen una embranzida durant la dècada dels 80, 90 i d’inicis del segle XXI, majoritàriament per les comarques de Girona, Barcelona i Lleida.”
Sempre havia sentit a dir que el correfoc va néixer durant una cercavila de les festes de la Mercè de principis dels anys 80 però en una entrevista que varem realitzar a ex-diables del Ball de Diables de Vilafranca ens van explicar com eren algunes actuacions de finals dels anys 70. En aquelles actuacions, la gent corria buscant els diables, saltaven i ballaven conjuntament.
Podria ser que aquesta improvisació de la gent fos degut a l’alegria del ressorgiment de la cultura catalana després de la mort de Franco, ja que com és que no passava en anteriors dècades o en els segles passats?
De totes formes, la gent que s’atribueix certes invencions potser ho fan per protagonisme o buscar publicitat efervescent.
Deixo l'enllaç a la viquipèdia (encara no està del tot arreglat, he modificat origens i diferències però us convido a crear-vos un compte i editar-lo): http://ca.wikipedia.org/wiki/Correfoc
Noticia extreta de: http://www.3mosqueters.org/xavi/blog/
Avui en dia quan creem un espectacle teatral, realitzem un article per alguna revista o qualsevol creació pròpia, ens agrada que el reconeixement de l’autor sigui respectat per a l’eternitat.
Però quan la creació ha sigut popular, degut a la improvització de la gent o certes conductes durant les festes és molt díficil d’especificar l’autoria d’aquesta nova manifestació folklòrica i més quan el fet popular s’ha extés per tot el territori cultural.
Últimament sembla que els balls de diables estiguin obsessionats per reclamar l’autoria de certes expressions diablesques, com per exemple la carretillada o el correfoc. En el últim cas avui ha sigut sorprenent trobar-me en aquest article de la Viquipèdia sobre el terme “Correfoc”:
“El terme correfoc apareix per primer cop el 1977 a Barcelona, a mans de Diables del Clot, quan van realitzar per primer cop una cercavila amb foc, on un grup de gent vestits amb sacs embeinaven un pal amb un artefacte al capdamunt.
Inspirant-se amb els vells balls de diables de les comarques tarragonines, els correfocs prenen una embranzida durant la dècada dels 80, 90 i d’inicis del segle XXI, majoritàriament per les comarques de Girona, Barcelona i Lleida.”
Sempre havia sentit a dir que el correfoc va néixer durant una cercavila de les festes de la Mercè de principis dels anys 80 però en una entrevista que varem realitzar a ex-diables del Ball de Diables de Vilafranca ens van explicar com eren algunes actuacions de finals dels anys 70. En aquelles actuacions, la gent corria buscant els diables, saltaven i ballaven conjuntament.
Podria ser que aquesta improvisació de la gent fos degut a l’alegria del ressorgiment de la cultura catalana després de la mort de Franco, ja que com és que no passava en anteriors dècades o en els segles passats?
De totes formes, la gent que s’atribueix certes invencions potser ho fan per protagonisme o buscar publicitat efervescent.
Deixo l'enllaç a la viquipèdia (encara no està del tot arreglat, he modificat origens i diferències però us convido a crear-vos un compte i editar-lo): http://ca.wikipedia.org/wiki/Correfoc
Noticia extreta de: http://www.3mosqueters.org/xavi/blog/
Comentaris
sóc l'anònim d'abans i també sóc l'autor de l'article del blog de l'espardenya, m'ha sobtat veure l'article aquí.
La paraula correfocs no està patentada que jo sàpiga, el que si qué està registrada és el nom "carretillada" a càrrec d'una colla del baix penedès.
No hi ha cap diferència entre "correfocs" i "correfoc" només el plural i el singular. El que si que vull diferenciar és que hi ha molts llocs que li diuen correfoc a una cercavila... Un correfoc és una cercavila amb una intensitat de foc molt alta.
salut!... i foc!
Eh que si vas a fer un dinar amb els amics i menges caragols es una "caragolada" o "cargolada"?
Eh que si el plat principal es la carn fas una "carnada"?
Eh que si cremes moltes carretilles, no fas una "carretillada"? Per que collons es pot registrar aixó?
Que registrin el nom "La carretillada de l'Arboç" i deixin en pau a la resta de colles de diables del penedés que fins ara també feien la seva "carretillada" i ara s'han hagut d'inventar altres noms!!!
He dit.