LA FESTA A LES ESCOLES. A l'aula, i durant el curs escolar.
L’escola pot jugar un paper essencial en la transmissió del patrimoni festiu i cultural local. Així ho han entès diversos municipis i entitats d’arreu dels Països Catalans, que han apostat perquè els mestres transmetin als alumnes tots els coneixements referents a la cultura popular i tradicional local per tal que, a la llarga, els més menuts continuïn sent la saba nova que necessita tota tradició per continuar pervivint.
"Quan un nen ha pogut provar el drac petit a l’escola, per exemple, immediatament ja li entra a dins la il·lusió de ser-ne un dels portadors durant la festa major", explica la mestra tarragonina Marta Badia, una de les impulsores dels Quaderns "Santa Tecla a les escoles".
Aquesta és una de les mostres més reeixides del treball que es pot dur a terme amb els escolars perquè coneguin i apreciïn la cultura popular local i nacional, com també ho són els Tallers de Cultura Popular que Escola Valenciana - Federació d’Associacions per la Llengua duu a terme arreu del País Valencià o el programa Festes i Tradicions a Girona impulsat pel Centre de Recursos Educatius La Caseta de la Devesa.
A Tarragona, un conjunt de mestres van decidir que, en comptes de treballar la festa de Santa Tecla com un 'a més a més', es treballés de manera integral, a manera de projecte, tocant la festa tant des del vessant de les matemàtiques com les naturals, l’educació física, la història… Segons Maria Badia, una de les mestres impulsores del projecte juntament amb els mestres Gerard Elias i Josep Cornedó, exposa: "S’agafa com a centre la festa major i es mira totes les possibilitats didàctiques que dóna. Llavors, t’adones que tots els currículums tenen un apartat que pots treballar a partir de la festa major".
Paral·lelament a aquesta iniciativa pedagògica, va coincidir que els portadors de la Víbria tarragonina també tenien interès en visitar les escoles per tal d’engrescar la mainada a participar de la festa de Santa Tecla. Una i altra sensibilitats, finalment, es van acabar trobant i van iniciar un procés conjunt que va culminar el 2004 amb la publicació del primer dossier de ‘Santa Tecla a les Escoles’, dedicat precisament a la Víbria.
El projecte va ser molt ben rebut pels col·legis i els escolars tarragonins, fet que va motivar a què la iniciativa tingués continuïtat en les figures del Lleó (2005), la Moixiganga (2006) i els Castellers (2007).
Els successius quaderns que s’han editat pretenen donar el màxim d’informació possible als mestres perquè puguin treballar-ho correctament amb els alumnes. Així, a cada quadern es contextualitza la festa, s’exposen les dades històriques de la figura o ball, les seves característiques físiques, la posició que ocupa en el seguici…
Un cop s’ha facilitat tota aquesta informació, Badia, Elias i Cornedó proposen tot un seguit d’activitats adaptades als currículums de cada etapa. Per exemple, per a l’educació infantil proposen comparar el lleó tarragoní amb el lleó de Walt Disney o conèixer si pesa gaire més que els alumnes, o si és més alt… Per als alumnes de Primària, per exemple, el dossier de la Moixiganga proposa que s’experimenti amb l’equilibri i la construcció de figures humanes, que es relacionin les figures al·legòriques de la Moixiganga amb obres d’art … Per als alumnes d’ESO, el dossier dels castells proposa l’anàlisi d’un text de Josep Bargalló sobre els castells, les muixerangues i els balls de valencians, l’anàlisi musical del toc de castells… Resumint, els dossiers cerquen l’"aplicació pedagògica de la festa com a entitat".
Font i imatge: http://www.festes.org/articles.php?id=750
Comentaris
Això és importantissim per la continuitat de les tradicions i difusió dels elements populars de la nostra ciutat. (r.armengol)