25 del 25è

Presentem un altre membre del món Carranquer.
En aquest cas és la Marina Dalmases, una membre actual de la colla.

Nom complert (Alies) 
Marina Dalmases Trilla

Recordes en quin any vas entrar a la colla ? 
Uf! Recordo que anava a la universitat quan vaig començar... així que ja en tenia 18; i vaig participar al XVè aniversari de la colla... per tan abans de 2009; reviso els CDs by Xavi Martí que això no falla mai... 2006!

Per que vas decidir entrar a Carranquers.?
No ho tinc gaire clar tampoc... m’agradaven els correfocs i un any, després de l’Aquelarre, vam dir amb les amigues “doncs ens podríem apuntar, no?”... i un temps després, vam fer una trucada al cap de la secta. Ens van acceptar!

Explica’ns quin i com va ser el teu primer correfoc ?
Ostres, al CD de fotos no he trobat res que ho confirmi però estava convençuda que la meva primera sortida va ser a l’Hospitalet (o per allà). Del que sí que me’n recordo perfectament és de com va anar tot plegat.
Uns dies abans vaig fer la trucada per preguntar què calia fer per entrar a la colla. Vaig parlar amb el Castany, que em va dir que era tot molt fàcil, que tenien correfoc a la vista i que hi podíem anar per anar veient com funcionava tot plegat. - “No tenim vestit, ni res" – vaig dir - "tan li fa, vosaltres veniu" – va contestar. I així va ser el meu primer “correfoc”:
 Funció: estar per allà al voltant del carro i anar mirant.
Vestuari: una jaqueta blava unes quantes talles més gran del que em tocava i un barret verd.
Primer pensament: ens estan prenent el pèl.
Segon pensament: jo així no surto al carrer.
Tercer pensament: al menys no estem a Cervera.
Quart pensament: massa tard, però demà em vaig a fer el traje, així no surto més!
En el fons no va ser tan traumàtic suposo... era el “modelet” habitual del grup de bestiari, i un altre dia me’l vaig tornar a posar!

La Marina amb les faldilles de dijous gras.

Dins la colla, quins papers/figures has desenvolupat ?
El primer dia vaig passejar al costat del carro, i no ho devia fer malament perquè a partir d’aquí he fet de diable, de carretillera i de Diablessa; he portat la Cuca Matraca (el primer dia se’m va cremar!) i la Cuca de Cervera; he fet de diable mut en varis balls parlats i en un vaig fer un versot i tot (no tinc estil... no passarà a la història precisament); he portat les barres de la baixada de l'Aquelarre; he estat vigilant de files amb la Colla Infantil; i actualment sóc també un intent de tabalera.

Has format part alguna vegada de la junta de la Colla? En quin càrrec ?
No m’enganxaràs pas!

Estàs en alguna altra associació a part de Carranquers?
Relacionades  amb la cultura popular estic a Seny Major i geganters. I de Cervera també estic al Centre Excursionista de la Segarra.

Explica’ns un bon record d’una sortida.
Recordo el meu primer correfoc com a Diablessa, a Castelló de Farfanya. No les tenia totes, pensava que potser no carranquejaria tan bé amb les faldilles i la massa gran, que pesava massa... em feia com vergonyeta però la veritat és que ningú em van fer massa cas perquè el Llucifer aquell dia era el Txemaria, a qui se li va ocórrer una nova modalitat per les enceses: donar voltes per fora la rotllana dels diables. Ens vam fer un panxot de riure tots plegats.​

Quina seria la teva sortida somiada ?
La meva sortida somiada seria en un poble de carrers estrets, on el foc lluís al xocar les guspires amb les parets i amb uns habitants entregats al màxim, on se’ls veiés disfrutar de la festa. De fet m’agraden molt les sortides com la que fem a Castelló de Farfanya, ja que en algunes ocasions no s’han allunyat massa d’aquest ideal.

Has ballat alguna vegada el ball del drac (portador / bastaixo) ?
Només a l’assaig i de bastaix.

Saps explicar-nos que vol dir “Carranquejar”?
És la dansa típica dels Diables de  Cervera Carranquers. Consisteix en fer saltets alternant les dues cames, ara amb la dreta, ara amb l’esquerra; i amb la peculiaritat que, mentre una cama es manté en l’aire pràcticament estirada, l’altra té el genoll com més doblegat millor.

Saps tocar el toc “Matraca” amb el tabal?
Ostres, doncs la veritat és que assajo dos cops l’any pràcticament, així que... més o menys.

Alguna vegada has portat la furgo del Pedrós en alguna sortida?
Ui, no!

Recordes quants  vestits de diables has tingut ?
Aquest d’ara és el tercer i ja està fet amb la tela nova. Els dos anteriors encara tenien la cabra a l’esquena (la segona va entrar in extremis. Jo vaig votar sí!).

Saps què és un “francès”? Explica-ho.
És un sortidor blanc amb pet, que dura una mica més que una carretilla, i que es fa servir principalment a les enceses (la Diablessa el pot portar durant el correfoc).

Has portat alguna vegada les barres a la baixada de l’Aquelarre?
Els meus dos primers Aquelarres. Més que una experiència ho qualificaria de teràpia anti estrès, perquè recordo gent a les barres cridant, empenyent... vaja, controlant el públic en la mesura del possible. Realment, quan arribes a baix i deixes la barra, caus en un estat de relaxació suprem.

Has participat alguna vegada en algun correfoc de la colla infantil.?
He acompanyat la colla a l’Aquelarret i a vàries sortides.

Has tingut alguna cremada important?
No. La que més recordo va ser el divendres d’Aquelarre de 2007 que em va petar una carretilla prop de la cara. Vaig anar tota la nit amb els llavis inflats a lo Carmen de Mairena i uns quants dies amb la marca al nas. Res important (i esperem que segueixi sent així).

Continua la lletra, La Puta i el Vago es ...........
...volen casar. La Puta i el Vago ja s’han ben casat. Ai la mare de Déu! Ai la mare de Déu! Què en sortirà... (molt ordinari tot això eh!)

Comentaris