dilluns, 14 de desembre de 2015

'DEL CARRO AL TWITTER', un documental inspirat en la novel·la "La marinada sempre arriba" de Lluís Foix




Els anys 50 i principis dels 60, a les zones de la Catalunya interior imperava el silenci que, imposat pel pes de la Guerra Civil, havia dividit fratricidament la societat. En conseqüència, els recels i la por, acompanyats de la duresa i la misèria de l'entorn, van forjar el caràcter de diverses generacions. 

Recorrent tota la zona de la Vall del Corb, i amb Lluís Foix, es fa un retrat d'un temps i un lloc concret, d'un entorn de secà auster que obligava, per exemple, a portar de casa el tronquet de llenya per a l'estufa de l'escola. Impossible que tot plegat no marqui caràcter. I els testimonis d'aquesta zona es contraposen a un repertori de persones d'altres indrets de l'interior de Catalunya, per veure si hi ha coincidència o no de conceptes i records, i si es pot parlar d'una història comuna de totes les comarques rurals de Catalunya. 

Aquest és un treball que mostra el paisatge humà i natural d'una Catalunya que tenia i encara té un ritme diferent del de les grans ciutats. Un panorama en què la climatologia hi té una incidència fonamental que ens fa entendre també les característiques personals i els caràcters socials d'uns pobles marcats per l'esforç i la constància, que esdevenien factors arrelats a la tradicional vida rural. I així havia passat generació rere generació fins que, com constaten els testimonis del documental, el desenvolupament dels anys 60 va marcar un canvi tant tecnològic com social. Tot i així, les essències es mantenen encara avui. Ho demostren els marges i les fites que limiten propietats i municipis, les barraques dels camps que mantenen la seva arquitectura ancestral, i el ritme de les collites a redós de les diferents estacions. 

Entre els testimonis del documental hi ha el mateix Lluís Foix i diverses persones de la seva generació, amb qui comparteix records i vivències, com el seu germà Josep, el pastor Josep Salvans "Cuca" i els agricultors Josep Pelegrí i Joan Antoni Boldú. 


Fitxa tècnica 
  • Direcció: Noemí Cuní Sans 
  • Guió: Noemí Cuní Sans i Arantza Díez 
  • Realització i direcció de fotografia: David Fontseca 
  • Director de producció: Lídia Pradas 
  • Producció: Stefanie Ruano, Carla Fajardo i Arantza Díez 
  • Director executiu TVC: Jordi Ambròs 
  • Productor delegat TVC: Joan Pavon 
  • Imatge: Cris Monclús i David Fontseca 
  • Muntatge: Sergi Montesinos 
  • Música: Jordi Nico 
  • Grafisme: Fernando Suebre 
  • So directe: Gerard Tàrrega 

Una producció de TV3 i Broadcaster, amb la col·laboració de la Diputació de Lleida-Patronat de Turisme (2014).


Imatge extreta de https://www.youtube.com/watch?v=SXswXTID88U

Informació extreta de http://www.ccma.cat/tv3/el-documental/el-documental-estrena-del-carro-al-twitter/noticia/2653983/