La #restauració del gegantó de Valls LLADREFAVES · #gegants #Valls #EADTortosa




El Lladrevafes és un gegantó de mig cos per sota del qual es veuen les cames del portador. Representa un home de raça negra, construït amb escaiola i carcassa interior de fusta. Aquesta morfologia de mig cos és un dels indicadors que permet vincular la peça amb els gegantons més primitius que realitzaven funcions d´obrir el pas a imatgeria més complexa i de majors dimensions tant gegants com bestiari. Segons la tradició oral vallenca, el bust del Lladrevafes és el mateix que esculpí l´any 1764 el reconegut escultor barroc Lluís Bonifàs i Massó (Valls, 1730 - 1786). El gegantó vallenc serà un dels pocs supervivents amb la primitiva estructura dels gegants, i les investigacions etnogràfiques el consideren el més antic dels conservats. L´objectiu d´aquest estudi és obtenir un millor coneixement del bé patrimonial que s´intervé i la seva història material per a realitzar una interpretació i valoració del mateix.

La metodologia de treball s´ha basat en tres vies d´aproximació al coneixement del bé etnològic. La primera fou la localització i interpretació de les fonts bibliogràfiques i documentals relacionades amb la peça a fi d´analitzar el seu historial material. Després es va procedir a l´estudi directe de l´element, les seves característiques morfològiques i estilístiques i la seva comparació amb altres obres de la mateixa època, escola, taller, cercle o autoria. I finalment, l´Escola continuà amb la interpretació dels resultats obtinguts mitjançant l´exhaustiu estudi físic i analític -una importantíssima via d'aproximació al coneixement del bé patrimonial- i que es pogué dur a terme gràcies al fet que els Tallers compten amb la col·laboració de diferents laboratoris, així com mitjans tecnològics propis que han permès un rigorós coneixement tècnic i material de l´obra. S´utilitzaren diversos mitjans físics d´examen com a estudis amb llum ultraviolada i infraroja, reflectografia infraroja... i anàlisis científiques com a estudi estructural mitjançant rajos X, anàlisi estratigràfic de les capes pictòriques i identificació de la naturalesa dels materials constitutius.




Després del coneixement de l´obra, els Tallers de Conservació i Restauració de Béns Culturals de l'Escola d´Art i Disseny de la Diputació a Tortosa s´encarregaren de la intervenció. De fet, les patologies que presentava el gegantó eren principalment la pèrdua puntual de capa de preparació i pel·lícula pictòrica a causa d´alguns cops, i l´aixecament de petites escates també de pel·lícula pictòrica. Per una banda s´anivellaren les pèrdues de preparació i es reintegraren les llacunes de policromia, i per l´altra, es fixaren les escates. En definitiva, s´estudià el bé des de diferents punts de vista, històric, estètic i material, per aconseguir concloure amb una tesi global que ens relati la vida del gegantó de Valls.

Autoria atribuïda

La construcció del Lladrefaves s´ha atribuït a Lluís Bonifàs i Massó, nét de Lluís Bonifàs Sastre i besnét de Lluís Bonifàs el Vell, i germà de Francesc Bonifàs i Massó, tots ells igualment escultors. Estudià al taller del seu avi, començant la seva tasca professional el 1752. El 1763 obtingué el títol d'acadèmic de la Reial Acadèmia de Belles Arts de San Fernando de Madrid. Treballà per tot Catalunya, així com a Madrid i Puerto Rico. Realitzà obres per a més de cinquanta localitats catalanes. Executà quaranta-vuit retaules amb llurs imatges, unes altres trenta-una imatges soltes, dotze traces de retaule, cinc misteris o passos de processó, vuit models de sants en fusta d´alzina per a executar amb plata, dos lliteres de la Mare de Déu Assumpta, un cor de catedral i altres objectes. Fou autor, entre d´altres obres, del Sant Miquel de la Barceloneta (1755); el cambril de la Misericòrdia, a Reus (1756); el retaule de Sant Ignasi, a la Granadella (1762); els de la Victòria (1762) i dels Dolors (1779) a Valls; el retaule major de Cubells (1764) i el cor de la Seu de Lleida, una de les obres més importants del barroc a Catalunya, amb més de cent imatges en alt relleu (1775-1779). Totes aquestes obres desaparegueren durant la Guerra Civil.

Entre les seves obres conservades destaquen el Sant Aleix de Valls (1769); el relleu de Sant Sebastià a l´Acadèmia de San Fernando de Madrid (1763); els passos o misteris de la Soledat (1775) i el Davallament (1766) de Valls, que encara processonen cada Divendres Sant a la nit; i la llitera de l'Assumpta de la catedral de Girona (1773). L´obra de Bonifàs, de traç àgil i expressiu, està influenciada per l´estil Lluís XV i el rococó francès. Continuà i augmentà el crèdit de l´escola fundada pel seu avi, concorreguda per deixebles de tot Catalunya, entre ells Ramon Amadeu.

El Gegantó Lladrefaves de Valls participa cada deu anys, els acabats en u, en les Festes Decennals de la Mare de Déu de la Candela, declarades Festa Patrimonial d´Interès Nacional per part del Govern de la Generalitat de Catalunya. Les altres actuacions tradicionals són les de la Festa Major de Sant Joan, al juny; el Corpus; i la Fira de Santa Úrsula, a l´octubre. També participa habitualment a la festa de la Calçotada, al gener.

L´Escola d´Art i Disseny de la Diputació a Tortosa

Ubicada al nucli antic de Tortosa, l´Escola ha esdevingut des dels seus inicis un espai de dinamització social i cultural de la ciutat i del territori, essent punt de trobada de tots els interessats en la formació artística. L´Escola d´Art i Disseny de la Diputació a Tortosa és un centre d´ensenyaments artístics amb una llarga experiència docent, des de l´any 1951, que ha anat evolucionant i adaptant-se a les demandes formatives i culturals pròpies del seu temps. Aquest espai d´ensenyament està conformat per la personalitat de la pròpia ciutat i de les Terres de l´Ebre. Actualment el centre du a terme tres funcions principals, totes elles educatives: ensenyament especialitzat en art i disseny, projectes culturals, així com conservació i restauració.

Des de fa més de 20 anys l´EAD a Tortosa treballa per la recuperació del patrimoni cultural del Camp de Tarragona i de les Terres de l´Ebre. La trajectòria de treball i l´experiència docent del taller de restauració, des de la seva implantació el curs 1993-1994, ha permès la creació d´una línia innovadora i professional a l´Escola d´Art i Disseny de la Diputació a Tortosa, destinada a la intervenció de béns culturals procedents dels municipis: els Tallers de Conservació i Restauració de Béns Culturals.


Imatges extretes de http://cat.bloctum.com/entremes/2010/11/11/mostra-de-gegants-amb-motiu-de-les-festes-decennals-de-la-candela-2001/  i de http://elsgegantssom.org/2014/05/21/250-anys-den-lladrefaves-de-valls/

Informació extreta de http://www.valls.cat/default.asp?web=titulars&tipus=asp

Comentaris