diumenge, 19 de juny de 2016

Llibres: 'LES MÚSIQUES DEL #BALLdeBASTONS I EL SEU CONTEXT', d'Àngel Vallverdú i Robert Rovira




Diversos estudis han tractat sobre el ball de bastons des d’una perspectiva local o poc aprofundida. Això ha fet que la majoria de la informació hagi estat fins ara dispersa. Les músiques del ball de bastons i el seu context ens mostra la pràctica totalitat de melodies que serveixen ara i havien servit antigament per a poder ballar aquesta dansa ancestral i viva. En aquest llibre hi podreu trobar partitures amagades fins ara en arxius, tonades que ja no es ballen però que hem pogut rescatar de la memòria d’antics bastoners i, no cal dir-ho, les músiques que continuen vigents. Tot això junt amb informació i fotografies de les colles de ball de bastons de tot Catalunya, perquè aquestes músiques que us oferim no quedin fora de context. Així doncs, aquest llibre és una eina important per constatar la grandíssima riquesa del ball de bastons des d’una de les seves vessants primordials: la música. 

Els autors

Robert Rovira i Ferré (l’Arboç, Baix Penedès, 1952) va iniciar-se en el món de les danses tradicionals als deu anys, i l’any 1970 començà a ballar com a bastoner amb el Ball de Bastons de l’Arboç. Promotor i fundador d’entitats, forma part de la junta de diverses associacions de l’Arboç, la seva localitat. Ha estat professor de l’Aula de Dansa Tradicional i Popular de la Generalitat de Catalunya. Des de l’any 1982 fa tasques d’investigació de la cultura popular i tradicional, sobretot del ball de bastons. Va ingressar a la junta directiva de la Coordinadora de Ball de Bastons de Catalunya l’any 1989, en qualitat de secretari, i des del 2001 n’és el president. 

Àngel Vallverdú Rom (Montbrió del Camp, Baix Camp, 1973) s’inicià en el món de la música tradicional de manera autodidacta, amb la gralla, i formà part del grup Grallers del Col·lectiu Reusenc d’Activitats Culturals. Després s’interessà pel flabiol i el tamborí, i el 1994 començà a rebre classes del prestigiós flabiolaire Xavier Macaya, el qual li ensenyà la tècnica. Actualment és secretari de la Coordinadora de Balls de Bastons de Catalunya i gerent del Festival de Música de Montbrió del Camp.

Índex
  • Pròleg
  • Introducció
  • Capítol preliminar: els instruments musicals i els músics
  • Capítol I: El Baix Ebre
  • Capítol II: El Baix Camp
  • Capítol III: El Priorat
  • Capítol IV: Les Garrigues (Les Borges Blanques, Poblacions on s'ha perdut totalment, Arbeca)
  • Capítol V: El Segrià
  • Capítol VI: El Pla d'Urgell (Mollerussa)
  • Capítol VII: L'Urgell (Anglesola: una tradició perduda, Tàrrega, Agramunt)
  • Capítol VIII: La Conca de Barberà (L'Espluga de Francolí, Montblanc, Santa Coloma de Queralt)
  • Capítol IX: L'Alt Camp
  • Capítol X: El Tarragonès
  • Capítol XI: El Baix Penedès
  • Capítol XII: El Garraf
  • Capítol XIII: L'Alt Penedès
  • Capítol XIV: L'Anoia (Masquefa, Vallbona d'Anoia, L'Espelt, Òdena, Piera, Igualada, Capellades, La Llacuna)
  • Capítol XV: El Baix Llobregat
  • Capítol XVI: El Barcelonès
  • Capítol XVII: El Maresme
  • Capítol XVIII: La Selva
  • Capítol XIX: El Baix Empordà, l'Alt Empordà i la Garrotxa
  • Capítol XX: El Ripollès i el Berguedà
  • Capítol XXI: Osona
  • Capítol XXII: El Vallès Oriental
  • Capítol XXIII: El Vallès Occidental
  • Capítol XXIV: El Bages
  • Capítol XXV: El Solsonès (Solsona)
  • Capítol XXVI: La Segarra (Cervera, Torà, Guissona, Sanaüja)
  • Capítol XXVII: La Noguera, l'Alt Urgell i l'Alta Ribagorça
  • Capítol XXVIII: L'Hereu Riera
  • Capítol XXIX: Localitzacions poc determinades
  • Apèndix I: Instruments musicals
  • Apèndix II: Correspondències amb cançons populars
  • Referències bibliogràfiques
  • Índex de partitures

Fitxa bibliogràfica
  • Preu: 22,50€ 
  • Editorial: Cossetània edicions
  • Col·lecció: Altres 
  • ISBN: 978-84-97911-29-0 
  • Nombre de pàgines: 776 
  • Nombre d'il·lustracions: 880 
  • Mides: 17 x 24 cm 
  • Enquadernació: tapa dura 
  • Data primera edició: octubre de 2005 

Informació extreta de http://www.cossetania.com/les-musiques-del-ball-de-bastons-i-el-seu-context-493