A vista de sagaleta!



Crònica dels fets de la jornada sobre el foc festiu a Reus, vist per na Núria Turull.

La pirotècnia festiva a Catalunya

Dissabte 18 de setembre. A Cervera està a punt de començar la Isagoge, la setmana cultural que ens porta a la Festa Major. Un petita expedició carranquera decidim saltar-nos els primers actes culturals i a les vuit del matí (puntuals, avui sí!) enfilem la carretera i arribem fins a Reus. Pel camí, pluja, núvols i fins i tot boira, tenim la tardor a la cantonada. Ens costa una mica trobar l’arxiu comarcal del Baix Camp, ens entreguen el material i encara tenim temps de fer un cafè amb llet. Allà ja hi trobem vells coneguts, gent de Vilafranca, Reus i la Riera de Gaià. En Salvador Palomar dóna el tret de sortida a les jornades, ell ens parla de la pirotècnia festiva al Baix Camp i al Priorat, concretament les tronades, els balls de diables, els canons i les armes de foc i finalment les bèsties de foc, tot ben acompanyat d’imatges i bones explicacions. El segueix Xavi Aranda, de Vilafranca del Penedès i entre altres coses seguidor confés del nostre bloc (per cert, segueix oberta la nostra invitació a la Festa Major!). El seu discurs tracta l’ús festiu de la pirotècnia a la Festa Major de la seva ciutat. També parla de la tronada (vaig aprendre que al Penedès i al Camp de Tarragona són molt típiques!), és el toc d’inici de la Festa Major i la més antiga la tenen datada del 1786. A més també ens parla del castell de focs i de la pirotècnia que acompanya l’entrada de Sant Fèlix, del seu drac (datat de l’any 1600) i finalment del Ball de Diables. A partir d’aquesta intervenció, com heu observat, vaig començar a anotar les dates que m’agradaven, no és que tingui bona memòria.



Arriba el torn de l’Arboç, i el seu representant el Josep Maria Jané (crec que li diuen Joe) ens fa una llarga i bona descripció de la Carretillada. Ens compara la Carretillada que hi ha descrita en un text del 1894 amb la que fan actualment i com a gent tradicional la respecten de dalt a baix. És el seu signe d’identitat, és la “revenja dels diables”, l’”infern a la terra”. Tenim al davant un home que porta 32 Carretillades a l’esquena (aquí va venir una frase bona de la jornada, que juntament amb dos companys seus asseguts davant nostre sumaven 115 Carretillades), hi ha qui compta amb anys doncs a l’Arboç compten Carretillades. Del Penedès ens anem al Vallès Oriental i en Paco Cruz, de Granollers, ens parla dels castells de focs a la seva festa major, els canvis de data que ha patit al llarg de la història i la seva evolució. Aquí va venir una bona anècdota també: l’any 1894, coincidint amb la inauguració del nou cementeri de la ciutat, l’ajuntament va anunciar que el primer veí que es morís després de la Festa Major, el consistori municipal li pagaria una tomba de luxe i les despeses de l’enterrament. Doncs bé, dues famílies es van barallar i tot! En Paco va explicar una cosa que després el Carles Sala, el nostre ponent, també la va dir: a Granollers als inicis també es fan “fixar” amb el model penedesenc per començar a cremar carretilles, en sé d’uns que també!



El cinquè en intervenir ja va ser el Carles Sala, sense nervis tot i que la informàtica el va trair durant uns minuts. Va fer una bona explicació sobre les primeres ordinacions del Corpus a Cervera i les dates més significatives que s’han trobat documentades com ara compres de coets i el ball d’espases. Em va fer gràcia sentir en aquella sala de l’arxiu de Reus la frase que tant he sentit de primerament vayen Lucifer e los diables, en aprés vayen los trompadors (…). Després va explicar l’evolució de l’Aquelarre des dels inicis fins als nostres dies i finalment va parlar de la Colla. El Carles va acabar la seva intervenció amb un versot, no podia ser d’una altra manera... i deia així:

Sóc diable de Cervera
terra seca i port de mar
visca la festa i la pirotècnia
i la cultura popular”

Després d’un col·loqui entre tots els assistents i una breu pausa, li va tocar el torn a Josep Vicent Frechina, que parlà sobre la pirotècnia al País Valencià. Si fins ara tot el que havia escoltat m’havia resultat molt interessant (i moltes coses noves per mi) el company valencià ens va fer una bona explicació, per mi desconeguda fins aleshores, de l’evolució i sobretot dels usos de la pirotècnia. Aquí, com a filòloga em vaig quedar amb l’apunt lingüístic que va fer: es va “queixar” que està cansat de sentir i veure escrit mascletás o bé baixás, són valencians i no andalusos i hem d’escriure mascletaes i baixaes, cal posar aquesta e als plurals! Ens va fer unes bones descripcions dels homenatges als sants, de les entraes i pujaes i sobretot de la Nit de l’Albà d’Elx, allà on la nit es torna dia. A continuació va parlar dels usos lúdics de la pirotècnia com en els Enfarinats d’Ibi, la Cordà i la Sortija. Al País Valencià el risc és l’element central de la festa ni que a nosaltres ens sembli estrany. Va comentar l’evolució d’aquestes festes en els últims anys, les prohibicions que han sofert, els canvis...

Va tancar la jornada la Teresa Clotet del Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana parlant de l’estat de la qüestió sobre l’ús de la pirotècnia per part dels grups de foc. Va explicar el procediment de la formació dels grups de foc, el qual no us l’explicaré perquè en aquest mateix bloc ja teniu penjada tota la informació que us cal!

Una jornada com la del dissabte no pot acabar d’altra manera que amb un bon dinar, i així ho vam fer, vam fer parada a Belltall a menjar una mica de carn a la brasa i vam arribar a temps per veure els actes de la tarda de l’Isagoge.

Una bona jornada, ens vam donar a conèixer una mica més, vam aportar el nostre granet de sorra, i vam poder comprovar que arreu hi ha gent que ens coneix, sap el que fem i com ho fem i els agrada i a més, que el nostre bloc rep més visites de les que ens pensem!



Fotografies del Xavi Miret.

Comentaris

Lo Carranquer ha dit…
Festa i pirotècnia a Reus (i 2)
Posted on 21 setembre 2010 by spalomar

Sens dubte, un dels valors afegits de tots els col·loquis, jornades d’estudi o trobades sobre qualsevol àmbit de recerca, són les relacions que s’estableixen –o es refermen– entre les persones que hi participen, de cara a continuar la feina. Les jornades sobre festa i pirotècnia han estat, en aquest sentit, ben positives. En aquests dies, des de la immediatesa de les xarxes socials, han començat a córrer enllaços sobre esdeveniments pirotècnics que caldria conèixer…

Dissabte passat , un seguit de comunicacions referents a diverses poblacions ens van a apropar a la importància de la pirotècnia festiva a Vilafranca del Penedès, de la mà de Xavier Aranda, o a les particularitats en la preparació de l’emblemàtica Carretillada de l’Arboç, explicada amb emoció per Josep M. Jané. L’exemple de Granollers, explicat amb el punt d’ironia que caracteritza les intervencions de Paco Cruz, va servir per contextualitzar l’ús dels focs d’artifici en una festa major que s’ha transformat profundament en el curs dels anys.Carles Sala, dels Carranquers de Cervera, ens va parla d’història i de present, d’antics entremesos i de celebracions actuals, com l’Aquelarre. La bona feina dels diables de Cervera, amb l’incansable activitat del seu bloc, són referència en el món del foc i la cultura popular.

I la intervenció de l’amic Josep Vicent Frechina –que va recordar que ens vam conèixer just fa quinze anys, a Montornès del Vallès– sobre l’ús de la pirotècnia al País Valencià va interessar, fins i tot sorprendre, per la riquesa de les pràctiques culturals que va descriure. I, alhora, va introduir elements clau de reflexió sobre els efectes de la normativa en el desenvolupament de la festa, amb el perill que es perdi l’espontaneïtat que és substancial per a moltes celebracions o que l’exigència de seguretat descontextualitzi la festa del seu entorn social.

Les explicacions de Teresa Clotet sobre la situació present respecte a les actuacions dels grups de foc van fer paleses aquestes contradiccions, tot mostrant l’esforç realitzat des de les institucions i les federacions d’entitats per fer viables les nostres festes de foc. La continuïtat de seguicis festius i correfocs no està amenaçada, però la seva organització es complica força.

En les converses sorgides de la celebració de les jornades va sovintejar la referència al paper de la Comunitat Europea en el moment actual en què es troben les nostres festes de foc. Com ja he comentat més d’un cop, la Directiva europea sobre comercialització de productes pirotècnics, en la mesura que estableix les condicions per al seu és, desconeix la realitat de les festes populars catalanes. Però també és cert que el reglament de pirotècnia del govern espanyol, ha interpretat la preservació de les nostres tradicions, no com la preservació d’una manera de fer festa, sinó com la regulació d’un seguit de festes concretes que es realitzen poblacions concretes, a càrrec d’individus identificats que compten amb una formació específica. O que el govern francès simplement ha ignorat l’existència de grups socials que tenen en les manifestacions festives de foc contemporànies una forma d’identificar-se i vincular-se al seu marc cultural. Cal aprendre la lliçó.
____________________________________________________
http://lateiera.wordpress.com/2010/09/21/festa-i-pirotecnia-a-reus-i-2/
Carrascal ha dit…
molt bona crònica Núria
Ja no es festa major ha dit…
Fins avui no me l'havia llegit... Molt bona la critica de l'esdeveniment, si senyor. Has pensat en fer-te cronista de "Lo Carranquer"?
Salut i foc
Lo Carranquer ha dit…
Berga formarà 4 persones de les colles de Patum per adaptar-se a la norma del foc
01-10-2010

REDACCIÓ | BERGA Quatre membres de les colles patumaires participaran a Barcelona, demà, juntament amb un centenar de membres de colles de diables i bestiari català, a la primera jornada formativa per adaptar-se a la normativa del foc. Aquest curs servirà per obtenir l'acreditació necessària per participar a les festes de foc adequant-se al nou reglament d'articles pirotècnics i cartutxeria. La representació berguedana serà formada per un responsable de la Patum infantil, un integrant de de la comparsa dels plens i les maces, un altre de la guita xica i un altre de la guita grossa, segons ha explicat a aquest diari el regidor de Patum, Jaume Vima.

La normativa espanyola "exigeix una acreditació als diables i als membres de colles de bestiari per participar en les festes del foc", segons del departament de Cultura i Mitjans de Comunicació de la Generalitat. Per això, s'han organitzat aquestes sessions formatives. Les persones que hi participin obtindran la certificació de responsable de grup de consumidors reconeguts com a experts. El curs té una durada de 10 hores i inclou continguts sobre la legislació de manifestacions festives que facin servir la pirotècnia, l'organització de correfocs, el paper dels responsables de grup, la composició i les propietats dels artificis pirotècnics i les seves tècniques de preparació, exemples de possibles incidents i bones pràctiques. Aquestes sessions les promou el Centre de Promoció de la Cultura Popular i Tradicional Catalana en col·laboració amb l'Agrupació del Bestiari Festiu i Popular de Catalunya i la Federació de Diables i Dimonis de Catalunya.
____________________________________________________
http://www.regio7.cat/bergueda/2010/10/02/berga-formara-4-persones-colles-patum-adaptar-se-norma-del-foc/105887.html