Jornades de Jocs Tradicionals a Santa Coloma de Queralt


Aquest projecte està dissenyat pel Servei Comarcal de Joventut de la Conca de Barberà amb col·laboració dels Ajuntaments que hi participen i amb aquelles associacions, especialment entitats juvenils, Ampa i associacions de jubilats i pensionistes, que vulguin col·laborar-hi o participar-hi.

Els municipis de la comarca on es realitzaran els Jocs Tradicionals són: Barberà de la Conca, Blancafort, les Piles, L’Espluga de Francolí, Montblanc, Pira, Rocafort de Queralt, Santa Coloma de Queralt, Sarral, Solivella, Vallclara, Vilanova de Prades, Vilaverd i Vimbodí i Poblet.

Dins del marc de la festa major, els Jocs Tradicionals a Santa Coloma de Queralt es faran el dies 24 i 25 d’agost de 2010. Es duran a terme a la plaça Major i, en cas d’inclemències meteorològiques, es farien al Casal.

Es comptarà amb dos monitors de pràctiques que, supervisats pel tècnic de joventut del municipi, dinamitzaran l’activitat. També es comptarà amb la col·laboració de l’Associació Juvenil Queractiu, l’Associació de Dones Colomines, l’AMPA Col·legi públic Cor del Roure, l’AMPA IES Joan Segura i Valls i l’AMPA Col·legi Mare de Déu del Carme.

Introducció.

Segons fonts sociològiques sembla que les noves generacions d’infants i joves es constitueixen com a entitats caracteritzades per la seva desvinculació amb la vida pública participativa i per l’ús sistemàtic de les noves tecnologies com a únic canal d’accés a la participació i a la interacció social. Aquest nou escenari ha propiciat la pèrdua de valors comunitaris i cooperatius que pot exemplificar-se amb l’aparició metòdica d’una manera nova de jugar basada en l’expectació passiva del jugador davant de la pantalla (televisió, ordinador, videojocs) o en la transformació dels jocs simbòlics que, actualment, requereixen materials i recursos sofisticats (per jugar a lluitar ara cal tenir la espasa que anuncien a la televisió, ja no serveix un pal qualsevol).

Davant d’aquest fenomen propi de la societat del coneixement s’hi ha de sumar l’actual context socioeconòmic que propicia aquest tipus de conductes consumistes que aparten els infants cada dia més dels jocs creatius i interactius. De fet, cada vegada estem més avocats al conformisme i, sense ser-ne del tot conscients, estem creant una generació totalment desproveïda de les facultats i aptituds imaginatives, participatives i interactives.

Aquesta qüestió hauria de ser abordada des de tots els àmbits, especialment des d’aquells que tenen un contacte o influència directe amb el grup d’infants i joves. Des de l’àrea de joventut creiem que és la nostra tasca promoure els jocs tradicionals com una eina engrescadora, però diferent; Una eina on el protagonista és el nen i no pas la pantalla; Una eina que si no es recupera aviat desapareixerà o quedarà sepultada sota tones d’anys.

Així doncs, es tracta de transmetre els valors comunitaris a través dels jocs tradicionals de tota la vida; jocs que avui han quedat oblidats en manuals d’educació en el lleure, però que encara són vius entre els records de la població més gran.

Per fer-ho possible cal la col·laboració de tothom: dels grans perquè són els portadors i transmissors per excel·lència de la cultura tradicional; dels joves perquè tenen en la seva persona la vivacitat necessària per poder engegar aquest projecte i la capacitat d’engrescar a tothom i, els infants, perquè són absorbents com ningú i perquè són l’ànima viva dels jocs. Així, proposem una activitat transversal, totalment intergeneracional, que fomentarà la participació, la interrelació i el comunitarisme; i tot això, a través del joc educatiu o joc de lleure.

Metodologia.

ESPAI A: Jocs de lleure.

Entenem com a Jocs de Lleure aquells que es desenvolupen amb una intenció i finalitat educativa. En l'entorn educatiu, el joc hauria de passa de manera inqüestionable a constituir-se com l'eina més eficaç de l'aprenentatge de la infantesa i la joventut, però no sempre és utilitzat amb aquesta finalitat. Dins el marc de l’educació no formal és necessària la utilització d’aquest tipus de recursos educatius; això ho manifestem a través dels jocs educatius o de lleure.

Alguns exemples d’aquests jocs són:

  • el mocador,
  • l’1, 2, 3 pica paret,
  • la gallineta cega,
  • polis i cacos,
  • la pesta alta,
  • la bomba,
  • el joc de matar,
  • l’arrenca cebes.

ESPAI B: Jocs d'esbarjo.

Entenem com a Jocs d’Esbarjo aquells que, durant les generacions dels nostres pares i avis, es van fer populars i van arribar a crear furor entre el col·lectiu de joves i infants. Molts d’ells encara són populars a dia d’avui, tot i que cada dia s’hi juga menys. Aquests jocs, consten normalment d’algun recurs material, com ara una corda i es juguen col·lectivament.

  • Jocs amb cançons: Saltar la corda, la goma elàstica, pica les mans, etc.
  • Jocs recreatius: Les xapes, les caniques, les bitlles catalanes, la baldufa, la xarranca, el cordill, el io-io, etc.
ESPAI C: Jocs de falda.

Malgrat la seva aparent simplicitat, els Jocs de Falda són petites obres d'art que no només entretenen sinó que faciliten el desenvolupament dels nens, els ajuden a adquirir els primers coneixements, estimulen els seus sentits i enforteixen la relació amb els adults.

Malauradament, avui són moltes les persones que ja no els coneixen i no poden fer-los servir quan estan amb els petits. Si algun dia es perdessin definitivament, no només hauríem oblidat una part molt important de la nostra cultura tradicional, hauríem deixat de fer servir una eina excel·lent de relació amb els més menuts. Els Jocs de Falda, destinats especialment als infants més petits, són una reproducció de jocs senzills que normalment anaven acompanyats d’una cançó i que es realitzaven al voltant d’un adult que prenia la iniciativa del joc. Precisament, aquest tipus de joc incideix en tres eixos : el social i afectiu, el llenguatge i el motriu. Així mateix, n’hi ha de cinc tipus:

  • Dits: Ralet, pon tita pon, etc.
  • Mans: Pedra pedreta, carnisseria, la formigueta, etc.
  • Balanceig: Ning nong, la barqueta es tomba, etc.
  • Saltar: Salta miralta, arri arri tatanet, etc.
  • Picar: Escarbat bum bum, conillets a amagar, etc.
Informació extreta de la pàgina web de l'Ajuntament de Santa Coloma de Queralt, http://www.stacqueralt.altanet.org/

Comentaris