Les caramelles d'Ardèvol de Pinós



Amb el dringar dels cascavells, l'encís de les danses i cançons i el galeig estrident dels trabucs, el jovent d'Ardèvol de Pinós (Solsonès) celebra cada tres anys les seves caramelles, "les de pagès", plenes de regust, de vellúria i tradició. Aquest tipus de caramelles són gairebé una relíquia a Catalunya i per això els d'Ardèvol les conserven dins la més gran puresa tradicional. Per a ells és un orgull comptar amb aquesta festa, la qual organitzen durant mesos per tal que no falti cap detall. La complexitat i l'elevat cost econòmic que per a aquest reduït nucli de població comporten les caramelles fa que només es puguin dur a terme un cop cada tres anys. Els habitants d'Ardèvol són conscients que si les fessin cada any deixarien de ser les típiques "caramelles de pagès" a convertir-se en una festa més.

Cerimonial de les caramelles.

A les caramelles d'Ardèvol de Pinós els trabucaires tenen un paper molt important perquè són els que van al capdavant anunciant a totes les masies que, rera d'ells, vénen els músics (que toquen el bombo i els platerets), la parella portadora de la bandera (correspon portar-la a l'hereu més gran del grup), la parella que porta la panera (correspon portar-la al fadrí més gran del grup) i, per últim, els caramellaires.




Arribats a la casa, els caramellaires són rebuts per l'amo; els convidats es queden a la porta i la mestressa i les noies que hi puguin haver, al balcó, finestra o eixida. Seguidament, el banderer s'avança al grup i demana a la mestressa: "-Cantarem?". Aquesta pregunta pot ser contestada de tres maneres:

Si la resposta ha estat "Sí, canteu", es dóna per sabut que tot es fa a peu de la casa. Es canten les caramelles després de les quals es fa el ball de Cascavells d'Ardèvol que és el ball tradicional i inalterable, amb música pròpia del poble, d'estil religiós i sever; tot seguit, s'hi afegeix un segon ball anomenat "d'obsequi". Acabada l'actuació, el porta-paner i la seva parella es dirigeixen a la mestressa, ell per a rebre "la gràcia" o "paga" i ella per a obsequiar-la amb un ram de clavells. Mentrestant, el banderer i la seva parella s'apropen a l'amo per a saludar-lo i oferir-li un "record" de mans de la noia. En agraïment a la visita que han fet els caramellaires a la casa, la mestressa fa lliurament també d'un "record", una cinta en la qual s'hi ha brodat o escrit el nom de la casa i que, ella mateixa, col·loca a la bandera. Finalment es canta el "Comiat":

Adéu-siau, família molt aimada.

Si a Déu plau, un altre any tornarem.
Que tingueu tots una bona anyada
és el que tots us desitgem.


i es marxa al pas de la música, del bombo i dels platerets.

Si la resposta ha estat "Pugeu i canteu" o simplement "pugeu" significa que la casa no solament accepta la cantada sinó que convida els caramellaires a pujar a la casa a reposar i a prendre la "beguda". Abans d'anar cap a dalt, el banderer lliura l'estendard a la mestressa pel balcó i aquesta la ferma a la barana o l'entra a dins. Tots plegats pugen a la casa on hi ha una taula curulla d'exquisits menjars i de bones begudes i licors que podran prendre tots els convidats una vegada s'hagin cantat les caramelles a la sala. Agraïts per aquest present, els caramellaires brinden a la casa dues ballades (solen ésser un vals i un pas-doble); la primera la ballen el banderer amb la pubilla, la jove o la fadrina, mentre la noia que forma parella amb el banderer treu a ballar l'amo de la casa. La segona és per a tothom. En acabar aquests balls es dancen els "ballets", es fa lliurament del ram de clavells a la mestressa i el recordatori a l'amo. Finalment es canta el "Comiat" i, en formació i música, es marxa de la casa.

Si la resposta ha estat "No canteu" és que la casa porta dol i la comitiva respecta el dolor de la família. En aquest cas s'inclina la bandera i els caramellaires, els nois amb el cap descobert, resen el Parenostre. Es lliura el "recordatori" i el ram, aquest però, amb llaçada negra a diferència de les altres cases que és de color i, en formació però sense música, se'n van.

Text: CASTRO, Joan (1994): "Els Trabucaires. Recull de cultura popular". Editorial Ribera & Rius. Alcoletge.

Imatge extreta de http://www.ruta-castells-segarra.com/Imatges%20Castells/Torre%20d%27Ardevol.JPG

Comentaris

Anònim ha dit…
Quina tradició, aquesta no la sabia.
Coses com aquestes em posen la pell de gallina.
jesus ha dit…
jo he fet les caramelles d'Ardèvol durant tres edicions, i si de llegir-ho es posa la pell de gallina, de fer-les es de es experiències que un pot arribar a recordar tota la vida.
De Nadal a setmana santa el poble es mobilitza per les caramelles:les families endreçant i preparant les cases per a poder-les lluï, els joves assajant cada cap de setmana, divendres dissabte i diumenge, les mestresses del poble arreglant els vestits dels caramellaires, fets a semblança del s.XVIII. I a tot això, comencen diumenge de pasqüa a les 8 del mati, fins a les 12 de la nit i de dilluns a les 8 del mati, fins a la tarda que es fa la ballada final al poble. Ho sento m'he enrotllat molt!