Un espectacle mític: 'DIMONIS', de Els Comediants
COMEDIANTS és un centre de creació obert als diferents àmbits de la comunicació i de la producció escènica. Amb la seu a La Vinya de Canet de Mar (el Maresme), COMEDIANTS ha dut a terme durant més de 30 anys un projecte artístic que integra arts i disciplines com el cinema, l’edició, la televisió, la performance, el teatre visual, el teatre de carrer, la plàstica, la dansa, l’òpera o el teatre musical. La companyia ha realitzat una ingent activitat teatral i ha obtingut el reconeixement internacional amb diversos guardons. De tots els espectacles que ha realitzat, n’hi ha un que s’ha convertit en un clàssic i que es representa de manera continuada arreu del món des de l’any 1981: DIMONIS.
DIMONIS és un espectacle de foc, un espectacle de carrer, un espectacle musical i coreogràfic, un espectacle que juga amb l’arquitectura i la geografia dels indrets, un espectacle que concep imatges plàstiques, un espectacle on intervé el text d’una manera puntual. DIMONIS és, doncs, un espectacle interdisciplinari.

DIMONIS és un espectacle pirotècnic en el que els personatges envaeixen un espai, una plaça, o un carrer, i entre focs, percussió i llums, conquereixen els edificis més emblemàtics per proclamar el seu regnat. Quan els dimonis creen imatges de foc, transformen màgicament la realitat de l’espai.
L’espectacle i la geografia es fonen per donar lloc a una realitat nova i efímera. Una història de sensacions contràries i d’atrracció, amb la que es proclama la necessitat que tenim les persones d’estar junts, mitjançant els antics mecanismes de la festa. Els actors són mestres de cerimònies que mitjançant la borratxera de foc i la sensació de caos organitzat proclamen la necessitat de fer del carrer l’espai públic de tot el món. DIMONIS és un espectacle que concep imatges plàstiques on el text intervé d’una manera puntual.
DIMONIS és un espectacle que s’adapta com un mitjó als espais on es representa i que, d’una manera orgánica, integra l’arquitectura i la geografia dels indretes al desemvolupament de l’acció. Cada espai crea el seu propi espectacle, juntament amb el públic que participa i gaudeix de la proposta.
La música, la percussió i els ritmes d’un ritual
A l’escenari, la banda sonora de DIMONIS combina ritmes ternaris inspirats en composicions antigues, de caire folklòric o ritual, amb partitures musicals de nova creació. Tot i així, hi ha altres ritmes més lliures, inspirats en generes musicals del sud, com les bulerías o el flamenc, o ritmes accelerats de cinc temps típics d’alguns indrets de Grècia, que desemboquen en la polirítmia i la improvisació.

A la cercavila, el caràcter ritual de la música s’accentua mitjançant ritmes contundents i reiteratius. La banda sonora és en aquest punt un element que completa l’efecte embriagador de la pólvora.
Alguns països on s’ha representat DIMONIS
Alemanya • Aràbia Saudita • Austràlia • Àustria • Bèlgica • Bolívia • Brasil • Colòmbia • Costa Rica • Estats Units • França • Irlanda • Islàndia • Itàlia • Mèxic • Portugal • Regne Unit • Rússia • Turquia • Veneçuela • Xile
Aquest espectacle continua viatjant pel món a petició de ciutats i de festivals, sovint amb audiències de milers. El rècord es va realitzar a Bogotà el 2 d’abril de 1998, amb 100.000 espectadors.
Font i fotografies: http://www.comediants.com/
Comentaris
Per cert, tinc entès que la Polla de la Matraca està inspirada (quasi a imatge i semblança) amb el Drac dels Comediants. És el que surt a la foto?
De fet ,jo hem quedo amb les colles "tradicionals"i els seus correfocs....i els seus balls parlats que no deixa de ser un espectacle teatral!