XIII Congrés Internacional de Ciutats Educadores · BCN, del 13 al 16 de novembre
Barcelona es convertirà del 13 al 16 de novembre en un espai de diàleg, reflexió i intercanvi d’experiències en motiu del XIII Congrés Internacional de Ciutats Educadores que reuneix cada dos anys a alcaldes, regidors, tècnics d’ajuntaments, docents i representats associatius, entre altres.
El primer congrés va tenir lloc precisament a Barcelona l’any 1990 i quatre anys després es va fundar l’Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE).
Actualment en formen part 36 països, i unes 470 ciutats que
comparteixen el convenciment de que la ciutat és educativa pel fet de
ser ciutat i treballen amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida
dels seus habitants.
Educar és cosa de tots
L’educació no només ha d’anar dirigida a infants i joves, sinó cap a
la formació al llarg de la vida. «Estem vivint moments de grans canvis i
les persones s’han de formar per la seva adaptació crítica i la seva
participació activa en la societat», explica Jordi Martí,
regidor de Presidència i Territori de l’Ajuntament de Barcelona i
President del Comitè Organitzador del XIII Congrés Internacional de
Ciutats Educadores.
«La ciutat educadora, - per Martí - s'ha d'interpretar com una
extensió efectiva del dret fonamental a l'educació. S'ha de produir una
veritable fusió, en l'etapa educativa formal i en la vida adulta, dels
recursos i la potència formativa de la ciutat amb el desenvolupament
ordinari del sistema educatiu, laboral i social, que ha de ser garantia
rellevant dels principis d'igualtat, de justícia i d'equilibri
territorial».
Els valors del congrés
La inclusió, la participació, el compromís ciutadà, la innovació i la
creativitat són alguns dels valors que presidiran el Congrés. Tal i com
explica Jordi Martí es presentaran distintes experiències de referència
de les diverses ciutats educadores participants «transferibles a altres
ciutats; innovadores; representatives de tots els àmbits de l’acció
política local; que potenciïn l’autonomia de la ciutadania; i que
impulsin la participació, la col·laboració i la implicació d’altres
actors urbans —com ara les associacions, institucions, universitats i de
la ciutadania en general—, i que relacionin persones i territori».
La ciutat educadora és una ciutat que inclou
«La ciutat educadora té personalitat pròpia i la seva identitat és
interdependent amb la del territori del qual forma part» explica el
regidor Jordi Martí. És enmig d’aquest context on les associacions
prenen una gran importància pel que fa a la vertebració del territori i
la seva organització. «Les associacions són una de les fonts de riquesa
en molts àmbits —generalment formades per persones que defensen i
fomenten modalitats culturals, comunicatives, educatives o
lingüístiques—, i, en el si del XIII Congrés Internacional de Ciutats Educadores 2014,
hi poden trobar una plataforma i una tribuna molt important per
mostrar-se a si mateixes, i també per incentivar les relacions amb
altres associacions de tot el territori pel sol fet de compartir valors i
objectius. Per això, i ja des de les primeres aparicions, les
associacions han estat un dels pilars bàsics de la societat, com ho ha
estat el cooperativisme».
Així doncs, Barcelona serà una vegada més un referent que projectarà
sobre l’educació una mirada àmplia, més enllà de l’escola, una mirada
sustentada en la idea de ciutat educadora, en la qual l’educació esdevé
un instrument, motor o palanca per al desenvolupament personal i
col·lectiu, la inclusió social i la millora de la convivència i de la
solidaritat.
Descarregueu el programa d'activitats en PDF.
Descarregueu el dossier del Congrés en PDF.
Informació extreta de http://xarxanet.org/comunitari/noticies/xiii-congres-internacional-de-ciutats-educadores
Comentaris