dimarts, 11 de novembre de 2014

XIII Congrés Internacional de Ciutats Educadores · BCN, del 13 al 16 de novembre




Barcelona es convertirà del 13 al 16 de novembre en un espai de diàleg, reflexió i intercanvi d’experiències en motiu del XIII Congrés Internacional de Ciutats Educadores que reuneix cada dos anys a alcaldes, regidors, tècnics d’ajuntaments, docents i representats  associatius, entre altres.

El primer congrés va tenir lloc precisament a Barcelona l’any 1990 i quatre anys després es va fundar l’Associació Internacional de Ciutats Educadores (AICE). Actualment en formen part 36 països, i unes 470 ciutats que comparteixen el convenciment de que la ciutat és educativa pel fet de ser ciutat i treballen amb l’objectiu de millorar la qualitat de vida dels seus habitants.

Educar és cosa de tots

L’educació no només ha d’anar dirigida a infants i joves, sinó cap a la formació al llarg de la vida. «Estem vivint moments de grans canvis i les persones s’han de formar per la seva adaptació crítica i la seva participació activa en la societat», explica Jordi Martí, regidor de Presidència i Territori de l’Ajuntament de Barcelona i President del Comitè Organitzador del XIII Congrés Internacional de Ciutats Educadores.

«La ciutat educadora, - per Martí - s'ha d'interpretar com una extensió efectiva del dret fonamental a l'educació. S'ha de produir una veritable fusió, en l'etapa educativa formal i en la vida adulta, dels recursos i la potència formativa de la ciutat amb el desenvolupament ordinari del sistema educatiu, laboral i social, que ha de ser garantia rellevant dels principis d'igualtat, de justícia i d'equilibri territorial».

Els valors del congrés

La inclusió, la participació, el compromís ciutadà, la innovació i la creativitat són alguns dels valors que presidiran el Congrés. Tal i com explica Jordi Martí es presentaran distintes experiències de referència de les diverses ciutats educadores participants «transferibles a altres ciutats; innovadores; representatives de tots els àmbits de l’acció política local; que potenciïn l’autonomia de la ciutadania; i que impulsin la participació, la col·laboració i la implicació d’altres actors urbans —com ara les associacions, institucions, universitats i de la ciutadania en general—, i que relacionin persones i territori».

La ciutat educadora és una ciutat que inclou

«La ciutat educadora té personalitat pròpia i la seva identitat és interdependent amb la del territori del qual forma part» explica el regidor Jordi Martí. És enmig d’aquest context on les associacions prenen una gran importància pel que fa a la vertebració del territori i la seva organització. «Les associacions són una de les fonts de riquesa en molts àmbits —generalment formades per persones que defensen i fomenten modalitats culturals, comunicatives, educatives o lingüístiques—, i, en el si del XIII Congrés Internacional de Ciutats Educadores 2014, hi poden trobar una plataforma i una tribuna molt important per mostrar-se a si mateixes, i també per incentivar les relacions amb altres associacions de tot el territori pel sol fet de compartir valors i objectius. Per això, i ja des de les primeres aparicions, les associacions han estat un dels pilars bàsics de la societat, com ho ha estat el cooperativisme».

Així doncs, Barcelona serà una vegada més un referent que projectarà sobre l’educació una mirada àmplia, més enllà de l’escola, una mirada sustentada en la idea de ciutat educadora, en la qual l’educació esdevé un instrument, motor o palanca per al desenvolupament personal i col·lectiu, la inclusió social i la millora de la convivència i de la solidaritat.

Descarregueu el programa d'activitats en PDF.

Descarregueu el dossier del Congrés en PDF.


Informació extreta de http://xarxanet.org/comunitari/noticies/xiii-congres-internacional-de-ciutats-educadores