El rotgle: 'les campanetes' de la Parròquia
El rotgle, altrament dit 'rotlle de campanetes', és una roda voltada de campanetes que hom toca, en certes esglésies i en certes diades, al moment de l'elevació, o en el Glòria de la missa del Gall o de la Vetlla Pasqual, i que es volteja per mitjà d'una corda.
A Cervera, a l'interior de l'església de santa Maria, hi podem trobar un rotgle amb roda de fusta -desconec l'any de construcció- amb 12 campanetes petites (foto adjunta), de so harmònic i agradable.
Un altre element, sovint oblidat, del ric patrimoni cultural de la ciutat!
Font: http://www.casacota.cat/teranyina?num=1114096895;start=all
Comentaris
Em semblava de totes maneres que aquestes campanetes estaven en una de les capelles al costat de la sagristia i no on està l'orgue... Serà qüestió de passar-se per l'església un dia d'aquests.
Per cert, déu-n'hi do el temps que no vaig a missa!
Jo tota la vida li he sentit dir matraques al rotgle!!
I lo de sobre l'orgue, ejem, vaja, volia dir al cantó... la memòria que ja falla!!
Amen.
Les matraques no tenen res a veure. Son unes "campanes de fusta", un instrument de percussió, ubicades al campanar, i utilitzades en Setmana Santa (quan no poden sonar les campanes).